Billedbøger til børnehavebarnet og lidt til de større

På tur til planeternes forunderlige verden eller insekternes summende liv? En fortælling om frygt og mod, om at finde sig selv eller finde hjem? Den sidste måneds billedsbogslæsning herhjemme har budt på lidt af hvert, og her får I vores læseoplevelser i en billedbogsverden der nok primært egner sig til børnehavebarnet.

På tur til planeterne
Skrevet af Caryl Hart
Illustreret af Bethan Woolvin
Oversat af Marianne Randel Søndergaard
Anbefales fra 3 år
5 stjerner

En sød lille fortælling på vers, der samtidig kommer omkring rigtig mange fine facts om vores solsystem og planeterne. Selv forældrene kan lære lidt her, og så er den jo fin til at snakke videre om astronomien. Teksten er på en gang let med sine små vers, og den søde fortælling om en pige, der rejser ud i rummet med sin hund, og henvender sig derved til de lidt mindre (vores dreng på 2.5 var ret godt underholdt) Men så indeholder den også fine fakta om forskellene på de forskellige planeter, og giver god mulighed for at snakke videre med de lidt større om planeterne. Hvorfor er det fx at man kan leve på jorden og ikke de andre planeter? Hvilke planeter er lavet af gas? Hvilken har mange vulkaner? Hvilken ville være vand i stedet for is, hvis den lå tættere på solen? Hvilken har alle ringene? Og hvad består ringene egentlig af? Og på hvilken planet lugter der fælt på grund af alle gasserne? En herlig rejse med et forholdsvis enkelt sprog, som også gemmer lidt humor til motion af smilebåndet.

Monster-bange
Skrevet af Betina Birkjær
Illustrationer af Zara Juul
Fra forlaget Jensen og Dalgaard
Anbefales fra cirka 2 år
3 stjerner

Monster-bange er en sød og enkel fortælling om et barns frygt og ikke mindst det at overkomme den. Et lille barn er ganske overbevist om, at der bor et stort og frygteligt monster på loftet, og når man er bange i mørket, så er der frygtelig langt over til stikkontakten, men måske gemmer der sig ikke mere på loftet end frygten selv? En sød fortælling i børnehøjde, der tager barnets frygt alvorlig, og samtidig har den væsentlige pointe, at det at være modig ikke er fraværet af frygt, men evnen til at erkende frygten og se den i øjnene. Historien er skrevet i et enkelt letlæseligt sprog og gør den derfor velegnet til de små.

Donna finder hjem
Skrevet af Merete Pryds Helle
Illustreret af Charlotte Pardi
Fra forlaget Carlsen
Anbefales fra cirka 3 år
4 stjerner

Merete Pryds Helle springer ud som børnebogsforfatter i denne fine poetiske fortælling om den lille hund Donna, der ser alle de andre små hvalpe forlade hende og finde vej til nye familier, alt imens hun selv bliver ganske ene tilbage. Hun drager ud i sneen og er nær ved at tabe kampen mod kulden, da en kærlig familie finder hende og tager hende til sig. Donna finder hjem er en fortælling om at finde vej til tryghed og kærlighed, og at familien er lige der, hvor netop dette findes.

Flora Nattergal
Skrevet af Mette Hegnhøj
Illustreret af Anna Jacobina Jacobsen
Fra forlaget Jensen og Dalgaard
Anbefales fra cirka  9 år
5 stjerner

Flora Nattergal er løst baseret på fortællingen om den kendte sygeplejerske Florence Nightingale. Flora/Florence voksede op i et velstående hjem med sin søster Parthentope kaldet Pop. I denne fine billedbog, med de enormt stemningsfulde illustrationer, der passer så fint til tekstens stemning, følger vi Pop og Flora i en tid, hvor de langsomt vokser i hver sin retning på vej ind i det voksne liv. Historien er fortalt fra Pops vinkel og vi følger hendes beundring og fascination af Flora, der allerede som barn og helt ung udviste en kærlighed for omsorg og pleje. Men Pop er også misundelig over Floras kald, misundelig over at hun har fundet sin interesse et andet sted end Pop, og vred over at de langsomt vokser fra hinanden. Hun holder fast i Flora ved at foregive de samme interesser, men finder langsomt sin egen plads og når til en accept af forandringerne fra barndom til voksenlivet.

“Endelig giver mit stædige hjerte slip og lader Flora følge sine egne veje. Lader Flora være den hun er”

En meget smuk billedbog til de lidt større børn, som virkelig også kan nydes af voksne. Det kan alle billedbøger selvfølgelig.

Insekter; Det summer, brummer, kribler og krabler
Skrevet af Bärbel Oftring
Illustreret af Jochen Windecker
På dansk ved Per Straarup Søndergaard
Fra forlaget Straarup og co.
Anbefales fra cirka. 5 år
4 stjerner

En perfekt bog til læsning i haven, når de små børn løber rundt og finder larver, sommerfugle, biller, edderkopper og bier. Den kan passende bruges som smukt opslagsværk, eller man kan bladre og kigge lidt på billeder, eller bestemme sig for at læse et kapitel af gangen alt efter den interesse børnene lige har den pågældende dag. Forleden så vi fx på en larve og talte om at larver bliver til sommerfugle, og så læste vi afsnittet om sommerfuglens forvandling. Men vi har også haft stor glæde af afsnittet ”Insekter er vigtige”, som omhandler alle de vigtige opgaver for vores natur, som insekterne bidrager med. Det afsnit blev især læst flittigt, da Lilly havde en periode, hvor hun var lidt bange for insekterne og syntes de bare skulle forsvinde alle sammen. Derefter har hun jævnligt messet ”insekter er altså vigtige”, særligt hver gang hun har taget sin lillebror i at forsøge at træde på en bille.

Arrige Asta
Skrevet af Lærke Mørkeberg
Illustreret af Trine Skovgaard
Fra forlaget Dit pædagogiske kompas
Anbefales fra 3 år
4 stjerner

Arrige Asta er faktisk slet ikke så arrig, men det bliver hun altså, når hun hele tiden for at vide, at hun skal være artig og passe på, at hun ikke sviner sit fine tøj og filtrer sit lange fine hår. Hun bliver også arrig, når hun ikke kan komme til fødselsdag med sine venner, fordi det er en fødselsdag kun for drenge. Men måske, hvis hun klipper alt sit lange hår af?
Arrige Asta er en fin fortælling om de normer og forventninger som samfundet har til de forskellige køn, og særligt hvordan disse forskelle opfattes af barnet, der ikke nødvendigvis ser sig selv passe ind i de kønsnormative kasser. Det er en fantastisk reminder til højtlæseren, om hvordan vi har en tendens til at kønne børn og kønne børns adfærd, oftest helt uden at vi er klar over, at vi gør det. Det giver stof til eftertanke og et godt udgangspunkt for en samtale med barnet om ikke at lade sig begrænse af forestillinger, og have modet til at gå sine helt egne veje.

Natbjørnen Tjugga og Ræven Sally – en beroligende bog om savn
Skrevet og illustreret af Emilie Meldgaard Jacobsen
Fra forlaget Aronsen
Anbefales fra 3 år
2 stjerner

Bøgerne om Tjugga er først og fremmest skrevet som søvnmeditationsbøger, det vil sige bøger, der skal læses højt i forbindelse med putning, og som derfor er skrevet med særligt henblik på at være beroligende og meditative. Jeg er i den enormt heldige situation, at mine børn lægger sig fint til at sove uden de store problemer, og derfor læser vi ikke ved sengekanten. Det gør det naturligvis lidt vanskeligt for mig at vurdere bogens kvaliteter, da en væsentlig del af bogens formål slet ikke kommer i spil i vores højtlæsning. Men denne bog handler også om savn, den handler om at savne en kær, og bogen lægger op til samtale om at huske det gode og se fremad. Her bruger den årstidernes gang som eksempel på, at der er noget godt ved alle tider, og at de gode stunder vi oplever aldrig forsvinder, selvom tiderne skifter. Det er jo nogle søde pointer. Men jeg må være ærlig, jeg synes den er alt for overdrevet i sin sødmefulde pædagogiske tilgang. Jeg læste den for mine børn på henholdsvis 2 og 5 år. Den 2 årige stod hurtigt af og fandt det hele alt for kedeligt. Mens hende på 5 år indimellem grinte lidt i de passager, hvor jeg også selv oplevede sproget som nærmest lidt talende ned til sit publikum “Du er noget af det allerdejligste. Du er fantastisk lige nøjagtig som du er. Du er elsket”. Min datter udbrød spontant; hvorfor står der sådan noget fjollet noget, det ved jeg da godt. Det kan godt være min datter så bare ikke lige er målgruppen, men jeg synes der bliver malet lidt voldsomt med den positive psykologis pensel.
Når det så er sagt, så skal jeg nævne, at jeg gav mit eksemplar af Tjugga for de mindste til en veninde, der havde problemer med putning, og hun er meget begejstret for bogen, så måske er mine børn bare ikke målgruppen. Jeg har heller aldrig forstået “Kaninen der så gerne ville sove”. Men den er mange andre jo glade for.
Dog må jeg nævne at illustrationerne i bogen er enormt søde, og passer perfekt til det søvnmeditative formål.