Nye børnebøger; 8 lynanmeldelser fra Lilly og Johans boghylde.

Mine to oldemødre af Lisa Aisato
Udgivet af Forlaget Torgaard
Velegnet til børn fra cirka 4 år.
4 ud af fem stjerner

Lisa Aisato er en sand mester i illustrationer. Hun fanger det smukke i disse to gamle oldemødres mange rynker og skæve knogler.  Fortællingen handler om en lille piges kærlighed til sine to oldemødre, der på faderens side er Gambiansk og på moderens side norsk. Denne pige vokser op med en kærlighed til og fascination af sine to oldemødre, der hver på sin måde repræsenterer pigens ophav, rødder og identitet. Det er en sød fortælling, som fra et barns kærlige vinkel viser kulturmøder som en berigelse. Denne pige medtager det bedste fra to verdener, og lader i sine drømme de to afdøde bedstemødre møde hinanden, hvor de i hendes verden har alt muligt tilfælles på trods af de åbenlyse kulturforskelle. Det er en sød historie om kærligheden til sin familie, om nysgerrigheden efter sine rødder og om at være et barn af to kulturer og finde en absolut glæde deri.

En dejlig dag af Petrine Willero
Udgivet af forlaget Mellemgaard.
Velegnet til børn fra cirka 2 år.
4/5 stjerner.

I 11 små historier møder vi vennerne fra børnehaven, der alle oplever noget særligt eller helt almindeligt på en dejlig dag. Kaninen Arthur er hos lægen, Bjørnen Simon er med på indkøb, Elefanten Mathilde besøger mormor og morfar og Krokodillen Ursula er i bad.
Hver lille historie fylder et dobbeltopslag med tekst på den ene side og illustration på den anden. Illustrationerne har en god dybde, og benytter både forgrund, mellemgrund og baggrund og gør det derved muligt at finde flere ting i illustrationen, som det lille barn kan udpege, hæfte sig ved og tale om. I tekstens lægges der op til dialog med små indlagte spørgsmål, der relaterer den specifikke fortælling med barnets hverdag. Historierne tager alle udgangspunkt i genkendelige scenarier fra barnets hverdag, og den er oplagt til udgangspunktet for en snak om alle de ting, barnet oplever i sin hverdag. En ekstra sjov detalje ved bogen er de små ”opgaver” som forfatteren har indlagt, og som opfordrer barnet til at udforske illustrationerne; Hvor har Simon tabt sin strømpe?, hvor gemmer Olivers søster sig?, Hvad gemmer der sig under kommoden?. Derudover er der en lille mus, der går igen på alle illustrationerne og som barnet skal finde. Denne bog er anbefalet for aldersgruppen 2-6 år og fungerede herhjemme perfekt til både den 4 årige og den 2 årige.

Læs tyve minutter om dagen: Løven og musen og 6 andre fabler, du selv kan læse
Oversat og bearbejdet af Annette Dorthe Preisler og Charlotte Moesgaard
Udgivet af Gads Børnebøger
Anbefalet som en af de første selvlæsningsbøger, men kan også bruges som almindelig højtlæsning fra cirka. 3 år.
4/5 stjerner

7 fabler med fokus på den første læsning med et dialogisk udgangspunkt. Der er kun lidt tekst på hver side, hvor der er rigeligt med illustrationer til at understøtte barnets læsning. Bogen indledes med en forældreguide, hvori principperne bag den dialogiske læsning præsenteres, og den voksne bliver gjort bekendt med råd og vejledning til at skabe den gode læsestund. I det indledende afsnit forklares også begreber som tekstens lettal og lixtal, og den voksne bliver i et overskueligt og letlæseligt sprog klædt på til at understøtte barnets første læsning.
De syv fabler er underholdende og interessante, og de mange fine illustrationer gør læsningen lettere. Hver tekst afsluttes med et par punkter vedrørende tekstens morale samt nogle ideer til spørgsmål, der kan starte en samtale om teksten. Det er således en bog, der på meget fin vis gør det overskueligt som forældre eller anden omsorgsperson at støtte den begyndende læsning.
Teksterne kan også sagtens bruges som almindelig højtlæsning, og også her kan de afsluttende diskussionsspørgsmål med fordel bruges. Jeg har brugt bogen som højtlæsning for Lilly og Johan, og til det var den ret alderssvarende (de er henholdsvis 4 og 2). Men som selvlæsning passer bogen til børn fra cirka 0. – 3.klasse.

Leo’s first day at the blue school of the sea af Randi Jensen Cohen
Illustreret af Jakob Ingvorsen
Udgivet af forlaget Boofino
Velegnet til børn i flere aldre afhængig af engelskkundskaber og interesse. 4/5 stjerner

Leo skal i skole for første gang og han glæder sig. Men det går slet ikke, som han havde forestillet sig, faktisk går alt galt, og han ender med at gøre en masse dumme ting, der får ham til at føle sig forkert og udenfor. Heldigvis kan Joey hjælpe med nogle gode råd, og snart går det meget bedre for Leo, som heldigvis også er klar med gode råd til Joey, da det også viser sig, at der er ting, som falder ham svært. Det er en sød historie om den usikre grund, det kan være at bevæge sig på for et barn, der skal indgå socialt i et helt nyt fællesskab. En historie om at føle sig forkert og usikker, men også om venskab og om at bruge hinandens styrker til at hjælpe hinanden. En rigtig fin fortælling om venskab og sammenholdets magi fortalt i absolut børnehøjde.
Historien er suppleret med fine illustrationer, der er malet vådt i vådt, således at farver flyder sammen, præcis som når et barn maler med vandfarve.
En fortælling for de mindste engelsktalende børn eller for det lidt ældre barn, der er ved at lære engelsk. Er barnet engelsktalende kan bogen anbefales fra 2 års alderen, og er barnet ved at lære engelsk kan den anbefales til et barn med et begyndende kendskab til engelsk (fx 1-3 klasse) og vil være afhængig af løbende gloseoversættelser. Selv læser jeg dog en del engelske børnebøger for Lilly (4 år), jeg peger på billederne, gentager ordet, og opsummerer pointer med gestikuleren og betoning af ordene. Hun forstår ikke alt, langtfra, men hun er meget interesseret og opfanger alligevel en del ord.

The purple bears of berry forest af Randi Jensen Cohen (engelsk)
Illustreret af Lea Leten
Udigvet af Forlaget Boofino
Velegnet til børn i flere aldre afhængig af engelskkundskaber og interesse.
3/5 stjerner

De lilla bjørne fra Berry forest nyder deres skov og lever, for at bruge et fortærsket udtryk, i pagt med naturen. Men skoven brænder ned og efterlader dem uden et hjem. De vandrer nu fra skov til skov, og møder både de grønne bjørne, de gule bjørne og de sorte bjørne. Alle overlever ved hjælp af en enkelt ressource i skoven og ingen har mad nok til at lade en hel flok bjørne flytte ind hos dem. Budskabet er klart; Når dele af naturen forsvinder, så forskubbes en balance, som kan have katastrofale følger for et plante- og dyreliv. Bjørnene møder dog til sidst de hvide bjørne, som også er i nød, og ved at kombinere deres ny fundne viden om alle  naturens mange ressourcer opbygger de et nyt hjem.
En fortælling for de mindste engelsktalende børn eller for det lidt ældre barn, der er ved at lære engelsk. Er barnet engelsktalende kan bogen anbefales fra 3 års alderen, og er barnet ved at lære engelsk kan den anbefales til et barn med et begyndende kendskab til engelsk (fx 2-3 klasse) og vil være afhængig af løbende gloseoversættelser. Man kan også komme langt med løbende oversættelse, fokus på bestemte ord, gestikuleren og ved at pege på illustrationerne, ligesom det også afhænger af barnets egen interesse for sproget.

Den store dag af Arnoud Wierstra
Udgivet af Forlaget Torgaard
Velegnet til børn fra cirka 3 år.
3 ud af fem stjerner

En bog uden ord! Så er det tid til at bruge sin fantasi, og meget gerne lade barnet være med til at fortælle historien om en mand, der vågner op i en verden uden vægge og tage, og som misser sit tog på vej til en ganske vigtig aftale. Det bringer ham ud på en mærkelig rejse med genboen, der til sidst bringer dem på havets bund. Eller er det bare en drøm?
Meget fine og rigt detaljerede illustrationer, hvor dybdekompositionen er rigt udnyttet, idet der foregår noget i både forgrund, mellemgrund og baggrund.
Det er en måde at læse højt på, som udfordrer både højtlæser og barnet, fordi det i den grad inviterer til samtale om teksten. Der er naturligvis flere måder at gøre det på, men jeg lod i høj grad Lilly og Johan styre historiefortællingen, og som et produkt af det kunne de begge deltage og bidrage til fortællingen.

Skratterat af Maiken H.Thim
Udgivet af Forlaget Grønne Blade
Velegnet til børn fra cirka. 3 år.
2/5 stjerner.

Skratterat er en fortælling om en trold i en skov og hans kæreste, den hvide rotte, som finder en lille mus, der er blevet blind og holder den som kæledyr. Men musen stikker af og trolden forstenes i sorg. Men naturen har sit eget liv, og rundt om trolden bliver den lille mus og holder fest med sine venner og alle skovens dyr og små væsener. Skratterat er en billedbog, der først og fremmest udmærker sig ved sine meget fine og detaljerige illustrationer. På hver illustration vrimler det med små detaljer, som barnet kan hæfte sig ved, og som giver mulighed for at udforske historien; Myrer der kravler rundt på bordet, alfer der leger i baggrunden, en edderkop der spinder sit spind og en mus som ridder på en snegl.
Selve historien fremstår for den voksne måske lidt usammenhængende og med lidt for mange løse ender og , men der er også en naivitet over den, som passer med den barnlige fantasi. Grundlæggende er den en hyldest til naturen, med de mange illustrationer med fokus på skoven og livet i den, ligesom den overordnede pointe, om at slippe naturen fri, hvor den hører hjemme, fortæller os noget om at have respekt for vores natur.

Den der krop af Anya Winquist
Udgivet af Forlaget DreamLitt
Velegnet til børn fra cirka 2 år.
2/5 stjerner

Billedbog om kroppen – eller måske bare det at være menneske.
”Den der krop vi har, altså helt ærligt, den er faktisk noget ganske særligt. Har du hørt om alt det, den kan gøre? Siger du nej? Nå, men så skal du bare høre”
Kroppen kan vokse, slå sig, hele igen og stå på hænder. Den kan få en ven og være rar. På ganske få sider ridser denne billedbog på vers nogle af de ting op, som kroppen og det enkelte menneske er i stand til. Illustrationerne er præget af repræsentativitet, og jeg var især glad for, at en af børnene i bogen sidder i rullestol, og at flere forskellige nationaliteter er repræsenteret. Det er ikke et tema i bogen overhovedet, men det er den slags små ændringer, der kan gøre en forskel og sikre at flere børn føler sig set og har mulighed for at identificere sig med teksten.
Når det så er sagt, så synes jeg bogen mangler et fokus. Det stikker i lidt for mange retninger til at jeg oplevede at nogle af dens budskaber gav genklang hos Lilly, og det var da også en bog, som hun ikke følte meget for at tale videre om efter endt læsning. Den fremstår, trods de fine vers, som lidt hurtigt overstået og ligeså hurtigt glemt.