Asfalt og blomster er historien om et mord. Men det er ikke en krimi. Det essentielle er ikke opklaringen af mordet. Det er snarere en fortælling om tre skæbner, der alle er knyttet til mordet; Offeret Alice, sønnen Jack og journalisten Mikkel, der ønsker at opklare det.
Det er et portræt af tre mennesker, og det fungerer også som et portræt af Danmark i halvfjerdserne.
Romanen har sine stærke øjeblikke i beskrivelsen af sine karakterers afmagt og desperation, men sammenhængskraften udebliver en anelse, og særligt journalisten Mikkels afsnit fungerer dårligt og fremstår malplaceret.
Alice er enlig mor. Hun har altid været smuk og eftertragtet, og byturene hver lørdag er en kærkommen pause i den travle og ensformige hverdag. Alice drømmer om kærligheden. Men de mænd hun møder synes alle bare at ville udnytte hende. En dag møder hun aldrig op til en aftale og findes dagen efter død.
Sønnen Jack vokser op med et voldsomt savn og et enormt had til den verden, der har taget hans mor. Han er rodløs og har problemer med at knytte sig til noget.
Mikkels liv er også svært. Hans er blevet arbejdsløs og hans ægteskab ligger i ruiner. Måske kan mysteriet om mordet på Alice give ham et formål?
Når man læser bagsideteksten på Asfalt og blomster, kan man godt få den ide, at her er tale om en vaskeægte krimi; En ung enlig mor findes myrdet, morderen bliver aldrig fundet. Mange år efter forsvinder sønnen.
Det er dog ikke opklaringen af mordet, der er det centrale i romanen, og faktisk bliver det aldrig fastslået fuldstændig, hvem morderen er.
Det er en præmis, som måske kan skuffe nogen, og det er derfor egentlig godt at være klar over inden man skal læse bogen.
Asfalt og blomster er historien om et mord, men det er ikke historien om opklaringen af et mord.
Det er historien om den kvinde, der blev myrdet, det er historien om mordets konsekvenser for hendes søn, og det er historien om den betydning, som opklaringsarbejdet får for journalisten Mikkel.
Det er historien om ringene i vandet, om konsekvenserne af den frygtelige tragedie og forfærdelige udåd. De fatale følger som den tilsyneladende tilfældelige og affektfulde handling fik.
Historien er delt i tre dele. Først får vi Alices historie, derefter Jacks og til sidst Mikkels.
Stærkest er Alices historie. Alice er smuk og mændene flokkes om hende. Men hele hendes liv søger hun noget mere. Hun søger kærligheden, men griber ud efter begæret. Hun er sorgløs og sorgfuld på en gang, konstant søgende uden egentlig at vide, hvad hun vil have. Hun er den smukke pige, som alle vil have, men som ingen alligevel rigtig ser. Det er et meget fint portræt.
Jacks historie kredser om savnet og vreden. Det kommer blandt andet til udtryk i hans konstante rodløshed, og ambivalensen i hans forhold til sex og kærlighed er godt og troværdigt beskrevet. Men der er alligevel mange huller i hans fortælling, steder hvor hans handlinger og udvikling ikke i tilstrækkelig grad bliver forklaret. Hvorfor har han fx så stort et had til sin morfar?
Rosinen i pølseenden – og desværre også den dårlige ende – er journalisten Mikkels historie. Mange år efter mordet beslutter han sig for at grave i det gamle mordmysterium.
Men hans opklaring fylder ikke alverden og det er faktisk ikke fordi, han opdager væsentligt nyt i sagen. Hovedfokus i denne del er snarere hans ægteskab, som hænger i laser. De vrisser af hinanden, så det næsten lyder som noget fra en halvdårlig komedieserie. Jeg var i hvert fald på ingen måde grebet af deres ægteskabelige drama.
Det største problem i historien er måske, at de tre dele ikke rigtig hænger sammen. De to første dele giver god mening – det er historien om et drab og konsekvenserne for de efterladte. Så vidt så godt. Men hvorfor vi skal høre en masse om journalistens halvdårlige ægteskab giver ikke mening.
Alt i alt har Benn Q. Holm skrevet et dragende og interessant portræt af den unge Alice, en fin og flot skildring af Jacks kvaler efter mordet, og en lidt halvkedelig fortælling om en falleret journalist og hans opklaringsarbejde.
Romanens styrke er de to første dele, romanens svaghed er afgjort den sidste del.