Primær målgruppe: 1-2 år.
Kaj bøgerne rummer helt enkle historier med velkendte scenarier fra barnets hverdag. Sproget er simpelt og enkelt med mange gentagelser – hvorfor den er særligt egnet til de helt små.
Illustrationerne er desuden på en gang enkle og detaljerige; Hver bog tager udgangspunkt i samme scene, man ser fx Kaj i sit soveværelse i alle illustrationer i Kaj er væk. Men alle bøgerne trods denne enkelthed små sidehistorier, som særligt de lidt større vil have fornøjelse af.
Kaj bøgerne af Mats Letén har efterhånden nogle år på bagen (den første blev udgivet i 1995). Men de holder stadig, og for de 1-2 årige vil det være fortællinger, som er langt mere alderssvarende end fx Totte og Lotte bøgerne, som de fleste fra min generation og før nok vil huske fra deres egen barndom.
Kaj bøgerne har et meget enkelt handlingsforløb, som oftest tager udgangspunkt i episoder, som vil være genkendelige for de små ”læsere”. Fx gemmer Kaj sig for mor i ”KAJ er væk” og han hopper i vandpytter i ”Kaj har fine støvler”.
Sproget er enkelt og bygger på en del gentagelser: ”Kaj har fine støvler. Fine støvler – siger Kaj. Kaj hopper med sin fine støvler”.
Det enkle sprog er præcis det, der gør bøgerne spiselige helt ned til 1 års alderen, i modsætning til fx Totte bøgerne, som har alt for mange ord og længere sætninger, og dermed måske bedst er egnet til børn i aldersgruppen 2+.
Illustrationerne i Kaj bøgerne baserer sig ligeledes på gentagelsen. I hver bog bliver illustrationen i samme rum; som i ”Kaj er væk”, hvor alle illustrationer tager udgangspunkt i soveværelset. Dette forenkler det illustrative univers, og gør bøgerne tilgængelige for de helt små. Men det giver også rum til små interessante variationer, som de små poder vil elske at gå på opdagelse i;
I hver bog er der i illustrationerne en lille sidehistorie: I ”Kaj siger godnat kravler en lille snegl langsom ned fra træt og op i kassen. I ”Kaj siger hej” flyver to mariehøns rundt. I ”Kaj er farlig” skifter en maske på væggen ansigtsudtryk.
Disse sidehistorier er interessante, da de giver god lejlighed til at tale med barnet om bogen, mens man læser den højt.
Min datter har selv haft glæde af bøgerne fra hun var knap 1 år gammel. Hun har nu rundet de 2.5 år og er faktisk stadig glad for dem, nu er det dog mere genkendelsens glæde, og det faktum at hun faktisk kan ”læse højt for os”, der betager hende, for rent sprogligt er bøgerne langt under hendes niveau nu. Men det vil naturligvis også være meget forskelligt fra barn til barn, da børn udvikler sproget i forskellige hastigheder.
Det er ikke alle Kaj bøgerne, som kan købes pt. Og det er heller ikke alle Kaj bøgerne, som er lige gode. Herunder min anbefaling af 5 af de bedste blandt dem, som pt. kan købes:
Kaj har fine støvler – I denne bog har Kaj fået nye gummistøvler. Det begynder at regne og Kaj hopper i vandpytter. Dukke Lise er med og de bliver begge meget våde. Sidehistorien er den lille hund, som nysgerrigt kigger med fra sidelinjen.
Denne bog er særligt god til de helt små, da handlingen er meget simpel, og lysten til at hoppe i vandpytter vil være genkendelig. Hos min datter har bogen givet anledning til en utrolig stor kærlighed for gummistøvler.
Kaj er væk – Kaj gemmer sig for mor under dynen, og mor kan ikke finde ham og leder efter ham under sengen, i skufferne og under gulvtæpper. Historien giver anledning til at lade barnet selv finde Kaj. Sidehistorien er den lille and på billedet på væggen, som lægger et æg og får en kylling.
Kaj siger hej – I Kaj siger hej møder Kaj først en stor hund, som Kaj siger hej til, hunden siger VOV. Så møder Kaj en lille hund, Kaj siger vov, og hunden siger vuf – således fortsætter det, og Kaj møder både en stor kat, en lille myg og en lille fugl.
Historien præsenterer forskellige dyr, og introducerer begreberne stor – lille – ligesom forskellige dyrelyde også er i spil. Historien rummer derfor flere lag, som barnet kan opdage, og som forældrene kan sætte fokus på gennem flere læsninger af bogen. Sidehistorien her er de små mariehøns som flyver omkring.
Kaj vil ha’ æble –Kaj har fået øje på et æble højt oppe i træet. Det vil han gerne have. Men han kan ikke nå det. Kaj bliver ked af det, men han bliver glad igen, da æblet faldet ned. Her er der mulighed for at tale med barnet om følelserne glad og ked af det. Sidehistorien her er en lille snegl, som langsomt kravler op i træet.
Kaj siger go’nat– Er den oplagte godnat læsningsbog. Kajs hest, dukke Lise og den lille blomst skal sove, og Kaj siger godnat til dem alle. Til sidst kommer mor, nu skal Kaj nemlig også sove. Herhjemme har vi undret os over, hvorfor Kaj på sidste side siger ”gudbai” i stedet for godnat – mon de små børn skal til at læse engelsk nu?? – i hvert fald plejer jeg selv at ændre det til godnat i min højtlæsning. Sidehistorien her er sneglen, der kravler op i kassen og lægger sig til at sove.
De fem ovenstående bøger er efter min mening de fem bedste Kaj bøger. De tre af dem: Kaj er væk, Kaj siger hej og Kaj vil ha’ æble fås samlet i en Kaj-Kuffert.