Bonus Pater Familias

Bonus Pater Familias

Maja er venstreorienteret og akademiker, og det er noget af en torn i øjet på hende, da hun hører, at hendes brors søn, som familien ikke har kontakt til, er medlem af Nationalt Folkeparti (som tydeligvis er identisk med Dansk Folkeparti).
Nevøens medlemskab af partiet kan blive en uheldig sag for Maja, hvis det kommer frem, og hun sætter sig for at stoppe ham. Det bliver til en længere korrespondence over Messenger, hvor Maja først afslører familiens jødiske baggrund i et forsøg på at få nevøen til at forstå, hvorfor han ikke kan være medlem af partiet. Men der er tydeligvis flere familiehemmeligheder, som Maja gemmer på.

Den altoverskyggende tematik i bogen er de to grundlæggende værdipolitiske ståsteder; monokulturen og multikulturen. Nevøen Dylan står for det monokulturelle synspunkt, mens Maja står for det multikulturelle. I det synspunkt udelukker hun så Dylans holdninger, og det er tydeligvis netop romanens grundlæggende pointe, at når man taler for accept, tolerance og multikultur, så må man huske, at det også nødvendigvis må inkludere dem, der står for noget andet end en selv. Maja anklager Dylan for at fastholde et dem/os paradigme, men det gør hun sig også selv skyldig i. – Det er en væsentlig og vigtig pointe, og den er aktuel i en politisk debat, der, som vi så det ved sidste folketingsvalg, hurtigt ender i tilsvining af hinandens synspunkter.

Derudover er et andet af romanens tematikker skyldspørgsmålet. Er man skylder, når man kender til forbrydelserne? Når man er vidne til dem? Eller er man først skyldig, hvis man tager aktivt del i dem?

Det er jo nogle fine hovedpointer, som Malene Brandt Winther har med i sin roman. Derudover kender Winther tydeligvis sin historie, og der er flere detaljer, begivenheder og årstal med, når hovedpersonenerne Maja og Dylan diskuterer politik med henvisninger til krigene på Balkan og Anden Verdenskrig. Derudover ender Dylan endda med også at inddrage paragraffer fra den danske lovtekst.

Maja og Dylans beskedudveksling er en overvejende stor del af romanen; Og selvom Winther kan sin historie, har gode pointer og dybe refleksioner, – så bliver det altså lidt ligesom at læse en afskrift af to akademikeres diskussion over et par glas rødvin.
Jeg vil næsten hellere kalde bogen her en samtalebog, ikke fordi det er det den stræber efter at være, men fordi det er det den i bedste fald fungerer som.

Malene Brandt Winther har som sagt styr på sit stof, og hendes egen akademiske uddannelse fornægter sig ikke i materialet. Jeg kunne også sagtens forestille mig, at hun kunne skrive en fantastisk debatbog/fagbog om emnet. Det fungerer bare ikke som skønlitteratur, – i hvert fald ikke i sin nuværende form.

Maja fortæller familiens historie gennem 4 generationer; Heri kaster hun om sig med navne og årstal, og man mister overblikket og interessen for disse personer. De bliver omtalt som hændelser snarere end mennesker, og det er svært at engagere sig i deres fortællinger. Derudover er Majas (og forfatterens) hovedfokus stadig at komme med lange forklaringer om Nazisternes racepolitik, og selvom det er vedkommende viden i et fagligt/historisk perspektiv, så bliver det uinteressant i den nærværende fortælling.

De to hovedkarakterer, Maja og Dylan, er kedelige. Dylan fungerer måske bedst, men hans historie om den manglende faderlige anerkendelse fortaber sig desværre også i klicheerne.
Majas massive korstog mod Dylan virker utroværdigt, og som karakter fremstår hun mere irriterende og flad end ægte.

Alt i alt må jeg bare sige, at det er en roman, der ganske enkelt ikke fungerer som roman. Malene Brandt Winther kan sin historie, og hun har nogle gode refleksioner. Men måske har hendes akademiske baggrund også været en hæmsko for hende, for jeg oplever ganske enkelt, at romanen mangler meget af det, som skaber en god skønlitterær fortælling. Jeg undrer mig over formen med de mange Facebookbeskeder, og der burde være barberet lidt ned på de lange faglige redegørelser. Flere af romanens intellektuelle overvejelser serveres også af Maja på bedste forelæser facon, – det bliver unaturligt og påduttet.

1.3Overall Score

Bonus Pater Familias

Maja er venstreorienteret og akademiker, og det er noget af en torn i øjet på hende, da hun hører, at hendes brors søn, som familien ikke har kontakt til, er medlem af Nationalt Folkeparti (som ...