Måske skulle du snakke med nogen

”Måske skulle du snakke med nogen” af Lori Gottlieb er helt enkelt fortalt en fortælling om mennesket og ikke mindst det, der gør os menneskelige.
Det er en historie om en psykolog og de problemer hun selv tumler med, samtidig med at hun hjælper sine patienter med deres problemer. Det er en fortælling om smerte, håb, begær, tilgivelse og fremfor alt den personlige udvikling. Det er en historie om menneskelige reaktionsmønstre og de historier vi fortæller hinanden men mest af alt os selv.

”Man kan tage alt fra mennesker i koncentrationslejren, alt, undtagen et: den sidste menneskelige frihed til at forholde sig sådan, eller sådan til de givne omstændigheder” Læs mere

Familien Winther

Familien Winther er første bind i en serie af norske Katrine Wessel om den rige familien Winther fra Trondhjem i det nordlige Norge.
Katrine Wessel skriver let og indlevende om familiens håb, længsler, sorger og hemmeligheder i dette familiedrama, der samtidig er et meget fint portræt af samfundet i overklassens provinsielle Norge på tærsklen til det 20. århundrede.

Matador

Matador

Der er lavet flere bøger om Matador gennem tiderne, men ingen har med garanti været så flot og så gennemført som denne nye af slagsen af Jacob Wendt Jensen og Christian Monggard. Det er sjældent, jeg bruger betegnelsen mustread, men er man Matadorfan, så er denne her uden tvivl et musthave.
Jeg læste selv bogens 430 sider på 2 dage, og det var fantastisk at dykke ned i den detaljerige gennemgang af seriens produktion og modtagelse.

Til verdens ende

Til verdens ende

”Til verdens ende” er mange vidunderlige ting på en gang. Det er en moderne genfortolkning af Moby Dick, et skræmmende aktuelt stykke klimalitteratur, en vidunderlig dragende fortælling om sorg og heling, en smuk rejse gennem kærlighed og smerte og fremfor alt en poetisk hyldest til naturen. Kært barn har mange navne, og stor litteratur rummer flere facetter og mange kvaliteter. Charlotte McConaghys værk ”Til verdens ende” ramte mit litteraturbankende hjerte på mange måder, og det er en roman der efterlader sin læser grebet og rørt, fordi den i al sin enkelhed fremstiller hvordan naturen på en gang kan være stærk og skrøbelig, og hvorfor det er så vigtigt at vi passer på den.

De uadskillelige

De uadskillelige

Simone De Beauvoir er med sit hoveværk ”Det andet køn” kendt for at have sat skub i kvindefrigørelsen. I værket fra 1949 debatterede hun kvindens rolle i samfundet, som hun mener blev anset for at være sekundær mandens, ligesom hun argumenterede for at kvindens rolle desuden var konstrueret gennem religionen, videnskaben og kulturen. Simone De Beauvoir var således en af de første, der i europæisk filosofi- og litteraturhistorie talte for at samfundsstrukturen og kulturen fastholdte kvinden i en position underlegen manden.
I ”De uadskillelige” ser vi mange af de tanker i den korte og alligevel rammende fortælling om to veninder, der vokser op i en verden af kulturelle normer og værdier. Historien siges at være direkte inspireret af De Beauvoirs eget venskab med barndomsveninden Zaza, der ganske ligesom romanens André alt for tidligt møder en tragisk skæbne.

Fanny Fairychild: Alf af hjertet

Fanny Fairychild er tilbage i dette tredje og afsluttende bind på den eventyrlige fortælling om pigen Fanny, der opdager, at hun er alf af hjertet og som får lejlighed til at besøge de nordiske guders magiske verden. Det er en hjertevarm og hyggelig fortælling for børn fra cirka 10 år og andre barnlige sjæle, og den vil især tiltale dem, der elsker den nordiske mytologi og som ikke kan få nok af glitterstøv og fe-magi.

Margrete I

Margrete I

Anne Lise Marstrand Jørgensen tager favntag med en af dansk histories helt store kvindeskikkelser, og hun giver hende i den grad både ansigt og stemme i denne 600 siders lange udforskning af en dronning, en pige, en kvinde, en mor, en hustru, en veninde, en datter. Margrete har mange ansigter og også mange sider, og som læser møder vi den snu, den intelligente, den opfarende, den kærlige, den selvsikre og den usikre.
Anne Lise Marstrand Jørgensen skriver uendelig smukt i en fortælling, der på ganske poetisk vis folder historiens vingesus ud for os, men det er først og fremmest portrættet af en kvinde, der giver fortællingen luft under vingerne.

”Menneskers forhold til hinanden er komplicerede, og det er ikke altid retfærdigt, hvem man glemmer, og hvem man husker”

Øjets anatomi

Øjets anatomi

Tina Frank debuterer med en kort og stilfærdig roman om rastløshed og angst. En kvinde kedes i sit ægteskab og frygter samtidig for sit svigtende syn. Hun kaster sig ud i overfladiske forhold, der dog tilsyneladende ikke befrier hende fra hverken rastløsheden eller angsten. Øjets anatomi er en roman om at være fastlåst i frustrationer af sin egen passivitet, og Tina Frank skriver enkelt med en flot sans for de små eksempler, der tydeligt tegner konturerne af en sin fortællers frustrationer.

Sanatoriet

Sanatoriet

Sanatoriet er en veldrejet dramatisk fortælling med krimitendenser, der fortæller historien om en anden tids psykologiske teorier og behandling af psykisk syge. Det er en fortælling der først og fremmest underholder sin læser, men som også kan meget mere end det, i det den meget tydeligt tegner et billede af datidens markante klasseskel, og et samfund hvor de svageste i samfundet blev overladt til sig selv.

”Alle disse unge kvinder. Kommer de først i ulykke, er skæbnen hård ved dem. Skammen hviler tungt over deres liv og med den fattigdommen, ensomheden. Et enkelt fejltrin, mere skal der ikke til”

Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej

Gry Stokkendahl Dalgas debut bevæger sig mellem flere teksttyper i dette lille værk, der rummer store følelser. Værket er på en gang et digt og en dagbog, det er personligt og politisk, det rummer håb og angst, forventninger og frygt. Først og fremmest er det en fortælling om en ung transkvindes tanker og følelser i en periode af hendes liv, hvor hun venter på sin første samtale på sexologisk klinik. Hun er i en venteposition på vej mod at blive sig selv. Hun er en kvinde fanget i et mandeskelet, som hun selv skriver det. Gry Stokkendahl Dalgas udmærker sig først og fremmest ved at skrive både det smukke, det vrede og det sårbare frem.