Den usynlige krig

Jeg læser faktisk ret sjældent bøger, der kan på nogen måde kan kategoriseres i sci-fi genren. Jeg er typen, der ret hurtigt står af, hvis det hele bliver lidt for futuristisk eller virkelighedsfjernt. Men ”Den usynlige krig” af Boris Hansen er bestemt en undtagelse. Måske mest af alt fordi det er noget af det mest originale, jeg længe har læst.

I en måske ikke så fjern verden, har man opfundet teknologien til at rejse ind i fiktioner. Men det der med at ændre bøger og/eller film er et farligt felt at bevæge sig ind på, for fiktionens verden har magten til at påvirke mennesker og hele samfund. Derfor er teknologien blevet forbudt. Men i det skjulte arbejder Ministeriet for sandhed og fiktion stadig med at sende toptrænede hold ind og ud af fiktioner. Fremmede magter har nemlig også fået fingrene i teknologien, og den potentielle udnyttelse af fiktionens verden til politiske formål må forhindres. Olivia er sammen med sit team blandt nogle af dem, der sendes på genoprettelsesmissioner i fiktionernes verden. Men det står hurtigt klart, at der er nye fjender, som har meldt sig på banen. Nogen der har store planer for fiktionteknologiens muligheder.
Olivia, Cody, Clarissa, Arthur, Leo og resten af teamet må forsøge at finde frem til den usynlige fjende og afsløre deres planer, og jagten går på tværs af virkelighedens og fiktionernes verden.

Sælsomme vækster

Sælsomme vækster

Sælsomme vækster er en stille og charmerende fortælling om den betydning mennesker har for hinandens liv, om familieforhold, venskabsforhold og kærlighedsforhold. Men også om de forskellige betingelser i livet, som vi hver især er stillet med, der har så stor betydning; Miljø, arv, opvækst og sociale forskelle. Romanens temaer behandles med en stille og nærmest diskret eftertænksomhed, og som læser følger man på skift romanens forskellige karakter gennem årene, og man oplever, hvordan de som planter vikles ind i hinanden, gror sammen og har betydning for hinandens vækst – og misvækst. Det er fortællingen om de sælsomme vækster, som ethvert menneskeliv er.

Jeg hedder Folkvi

Maria Hesselager debuterer med en fremfor alt stemningsfuld fortælling, der bevæger sig frem og tilbage mellem psykologiske og mytologiske lag.
Det er en fortælling om at fastholde og frygten for at give slip, men mest af alt er det en roman for dem, der sætter pris på fine poetiske udforskninger af sindet tilsat et skvæt stemning af vikingekvad.

”Han kunne ikke se på Folkvi der. En vrede over det lukkede i hende voksede frem: I starten havde han været bange, men så blev han irriteret. Det var, som om hun med vilje vendte sig væk fra det levende menneskeliv, og som om hun overdrev sin samtale. At noget i hende foretrak de døde og dyrenes selskab, det hele blev for tungt”

Adam i paradis

Adam i paradis

Der står han og er og skal blive til så meget, som jeg ikke kommer til at opleve. Selv står jeg her og er, hvad jeg er blevet. Han løber som en sommerfugl næsten lydløst hen over gruset, forsvinder ind i køkkenmørket

Rakel Haslund-Gjerrild har skrevet sig ind i forårets tendens til kunstnerromaner, og udgiver med Adam i Paradis en fortælling om kunstneren Kristian Zahrtmann, eller måske i virkeligheden mest af alt om de sædelighedsskandaler, der udspillede sig i Danmark i begyndelsen af dette århundrede.

Kristian Zahrtmann var en kunstner der blandt andet interesserede sig for historiske motiver, heriblandt var Leonora Christine en af hans foretrukne motiver. Men han malede også religiøse motiver, som fx Adam, og motiver inspireret af antikkens Rom og Grækenland. Sidstnævnte ses fx i hans malerier af Sokrates og Alkibiades, figurer der stammer fra Platon, og som på Zahrtmanns tid regnedes for at være en reference til homoseksuelle mænd. Zahrtmann malede motivet to gange, og begge gange skete det i kølvandet på en af datidens meget omtalte offentlige forfølgelser af homoseksuelle mænd; de såkaldte sædelighedsskandaler.

Hulemennesket

Hulemennesket

Der udkommer rigtig mange kunstnerromaner dette forår; Jesper Wung-Sungs ”Kvinde set fra ryggen” om Vilhelm Hammershøi ,  Rakel Haslund Gjerrilds ”Adam i Paradis” om Kristian Zahrtmann og altså også Peter Løhrs debutroman ”Hulemennesket” om Johan Thomas Lundbye. Lundbye er en kunster, som de flest nok kender til, hvis de lige laver en hurtig google søgning og ser nogle af hans malerier. Langt størstedelen af hans billeder er af naturskønne egne i Danmark, som har betaget Lundbye, og han regnes for en nationalromantisk kunster. Kærligheden til fædrelandet fik også betydning for hans skæbne, i det han meldte sig frivilligt til treårskrigen, hvor en ulykke kostede ham livet inden kampene overhovedet var gået i gang.

Florence Graces to liv

Florrie Buckley kommer fra fattige kår, men opdager efter sin bedstemors død, at hun i virkeligheden kommer af en rig og notirisk kendt og skandaløs slægt. Florrie Buckley rejser til London og bliver Florence Grace.
Men ikke alt der glitrer er guld og bag facaden lurer familiestridighederne og gamle hemmeligheder og Florence får sin sag for, da hun skal forsøge at navigere i sin nye verden, samtidig med at hun kæmper med savnet efter sin gamle tilværelse og de spirende følelser for sin mørke og mystiske fætter Turlington.
Tracy Rees har, som i  tidligere romaner, sat scenen til en højdramatisk fortælling om kærlighed og intriger i 1800 tallets England. Men selvom scenen er sat perfekt med et lovende persongalleri, så manglede jeg alligevel lidt drama og karakterudfoldelse i denne fortælling, der dog alt i alt havde en fin underholdningsværdi.

Rygtet

”Rygtet” af Rasmus Daubjerg er en fabulerende fortælling om en ikke nærmere bestemt eller defineret lille aflukket by og alle de karakterer som byen er befolket af, eller måske snarere alle de fortællinger, som byens beboere elsker at fortælle hinanden. Fortællerstemmen er det kollektive rygtespredende ”VI”, der særligt fortæller rygter og udbreder historier om en ny i byen, tekstens ”DU”.
Rasmus Daubjerg skaber en dyster stemning i skildringen af det lille samfund; Her frygter de undergangen, lig i skoven, onde ånder og Guds dom. Men det mest uhyggelige er stadig det markante skel mellem det ubestemte og kollektive ”VI” og den fremmede ”DU”. Historierne og rygterne tårner sig op og fremmer vreden, alt imens fordomme, sladder og forudindtagede holdninger får lov til at danne kløften mellem mennesker endnu større.

Kvinden der elskede insekter

”Jeg har altid anset folk for at være uforstående, når de fokuserer på sommerfuglen og guldsmeden, dette sidste stadie i insektlivet, når størstedelen af deres liv i virkeligheden leves som larve, og alt det, der forundrer, knytter sig til tiden før de får vinger. Men måske har jeg taget fejl. Måske kan man ikke måle tingenes betydning i forhold til deres varighed. Måske har livet været en rejse mod denne korte flugt.”

Climate litterature – også kendt som cli-fi er tilsyneladende det nye sort i litteraturens verden. Eller også er jeg bare en smule sent røget med på bølgen. I hvert fald har jeg inden for de seneste 3 måneder læst hele tre stykker klimalitteratur, der på hver sin måde har naturen og dens vidundere i centrum; Til verdens ende af Charlotte McConaghy, Rosarium af Charlotte Weitze og nu altså også Kvinden der elskede insekter af Selja Ahava.

I finske Ahavas fortælling er det insekternes forunderlige verden, der er i fokus. Handlingen udspiller sig over flere århundreder og har den kvindelige hovedperson Maria i fokus. Maria tager udgangspunkt i virkelighedens Maria Sibylla Merian, en naturforsker og kunstner, der levede i 1600 tallet, og som var den første til at dokumentere de fire stadier i sommerfuglens metamorfose. I ”Kvinden der elskede insekter” synes Ahave at have opløst tiden og lader sin hovedkarakter leve gennem flere århundreder. Hun gennemgår ligesom sommerfuglen flere stadier i sin udvikling og romanen handler altså om Marias udviklingsproces, der hele tiden sammenlignes med de betragtninger, hun gør sig om insekter. Men på et andet plan handler romanen også om den kvindelige frigørelse i et historisk perspektiv. Læs mere

Sweethaven-Sagen

I et middelklassemiljø i Filippinerne fortælles historien om 3 generationer af kvinder i familien Pastor. Familieforskellene lurer under overfladen, da de mødes igen under samme tag i forbindelse med at familiens yngste, Naia, ufrivilligt er blevet en del af en skandale, som har rystet det lille middelklassesamfund.

”Forstår du, jeg elskede dig ikke” lyder den barske indledning til romanen, hvori Narita taler til sin datter. En datter hun fødte ungt og uden for ægteskabet, og som hun forlod da livet i storbyen Manilla og drømmen om et andet og bedre liv trængte sig på.  Da Naia bliver teenager optræder hun dog pludselig på en sexvideo, som er blevet lækket til hele miljøet omkring skolen Sweethaven. Naia suspenderes fra skolen, og borgmesteren sætter gang i en større undersøgelse for at finde frem til distributørerne og producenterne af videoen. Naia selv vil ikke fortælle noget og lukker sig inde på værelset.
Narita føler sig nødsaget til at forlade sit liv i storbyen og vende hjem for at støtte familien og være der for den datter, som hun reelt set ikke har nogen relation til.
Hjemme venter der dog også konfrontationer med moderen, som hun aldrig har haft noget tæt forhold til, og hun indleder desuden hurtigt et nært venskab til den advokat, der er sat til at efterforske sagen om sexvideoen, men som måske har sine helt egne grunde til at gå op i sagen.
I tilbageblik oplever vi desuden glimt fra Narita og søsteren Antonias barndom, glimt der giver yderligere indsigt til de konflikter, der ligger og lurer i generationsforskellene.

Kvinde set fra ryggen

Kvinde set fra ryggen

”Kvinde set fra ryggen” er et raffineret og stemningsfuldt portræt af en kvinde, der levede for sin kærlighed og for den kærlighed, han bar til kunsten. Jesper Wung-Sung skriver let, elegant og nærmest tavst de største følelser frem, og hele tiden er det så enkelt og ærligt, som interiøret fra et Hammershøi maleri.

”Der er ingen formildende omstændigheder ved det maleri. Vilhelm har indfanget hendes ensomhed, så man skulle tro han var inde i hendes hoved.
Ida må sige det højt for sig selv. Han forstår mig jo, når han maler mig. Kunne det alligevel ikke bare være lidt mindre hende? Ida kan næsten ikke holde ud at se på det, og på trods af det bliver hun ved. Det gør hende underligt tilpas. Sådan ser den kvinde ud, som jeg lever mit liv sammen med. Det er det, Vilhelm siger med billedet. Hverken mere eller mindre”