Den magiske boghandel

Jeg har tabt mit hjerte fuldstændig til Tilly og det magiske univers af bogvandrere, underbiblioteker og undslupne bogkarakterer. Det er en fantastisk fortælling for børn og voksne om glæden ved bøger. Men også om mysterierier, venskab og familie.

Tilly og bogvandrerne er en oplagt bog til bogelskere og har meget af den samme charme som man kender det fra fx Harry Potter universet. Den anbefales til børn og voksne i alle aldre fra ca. 8 år.

Tilly bor hos sine bedsteforældre i en stor og hyggelig boghandel i London. Tillys far er død og hendes mor forsvandt, da hun var ganske lille, og der er ikke rigtig nogen, der vil tale om hende. Tilly savner den mor, hun aldrig har kendt, men hun elsker sine bedsteforældre og ikke mindst bøgerne, hvori hun føler sig mere hjemme end hun gør det i de fleste virkelige sociale situationer.
Men en dag opdager Tilly, at hun besidder nogle magiske egenskaber; Hun kan rent faktisk rejse ind i bøgernes verden! Snart har hun opdaget en hel verden af magiske bogrejser som bestyres i det hemmelige underbibliotek. Men der er også hemmeligheder i det magiske underbibliotek. Hvem er den mystiske Enoch Chalk? Og hvorfor brød Tillys mor ind i bibliotekets fortrolige arkiver kort før sin forsvinden?

Der er så meget charme og hygge i den her fortælling, og jeg kan næsten ikke vente på næste bind i serien, som efter planen er sat til at udkomme september 2021. Den hyggelige boghandel Pages og co. er et rent drømmescenario for enhver bogelsker, og man kan næsten mærke varmen fra kaminens knitren, dufte de mange hyldemeter bøger og smage de mange lækre kager fra boghandlens egen konditor Jack. Der er med andre ord hyggestemning for alle pengene.

Fortællingen er befolket af skønne karakterer, og jeg var specielt begejstret for Tillys ven Oskar, der selv er bogvandrer. Han er ordblind men nyder bøgerne mindst ligeså meget som Tilly, og Anna James skal altså her have point for at lade en karakter demonstrere, at man sagtens kan elske litteraturen, selvom læsningen bare går en smule langsommere.

Anna James har virkelig formået at opbygge et skønt univers, hvor der også er rigeligt med mysterier, hemmeligheder og dramatik til at fylde en hel bog og samtidig efterlade sin læser hungrende efter bind 2. Til bogelskeren er der endda så mange fine referencer til store klassikere indenfor litteraturen, som man dog ikke behøver at kende, for at sætte pris på fortællingen.

Der er desuden gjort enormt meget ud af bogens grafiske udtryk med en meget flot forside, få enkle illustrationer og skiftende skrifttyper, der fuldender læseoplevelsen. Det er ganske enkelt et gennemført univers i en gennemført indpakning og jeg elsker det.

4.6Overall Score

Den magiske boghandel

Jeg har tabt mit hjerte fuldstændig til Tilly og det magiske univers af bogvandrere, underbiblioteker og undslupne bogkarakterer. Det er en fantastisk fortælling for børn og voksne om glæden ved ...