Mordet på en havfrue

Rydahl og Kazinski
Sprog:
Originalsprog:

Københavns fattigkvarterer anno 1834 kommer til live i denne roman, hvor miljøerne skildres med en enorm stor grad af indlevelse og autenticitet. Vi får H.C. Andersens velkendte karakter og en interessant fortælling om oprindelsen af hans mest elskede eventyr.
Rydahl og Kazinski har spundet en absolut interessant og læseværdig roman med mange detaljer og spændende komponenter. Jeg var draget af miljøet og karaktererne, men som krimi blev jeg aldrig rigtig sådan for alvor blæst bagover.

”H.C. Andersen fører ivrigt dagbog fra 1825 og frem til sin død i 1875. Kun halvandet år mangler. I 1834, da han vender hjem fra Italien holder han pludselig pause i sine evindelige skriverier. Ingen ved hvorfor. Denne roman begynder, hvor Andersen holdt op”

H.C. Andersen er i 1834 en ukendt digter, der kæmper for at bevise sit værd i Københavns snobbede og elitære litterære kredse. Da en prostitueret findes brutalt myrdet bliver Andersen mistænkt, og så må han selv forsøge at bevise sin uskyld i en by, der er præget af fattigdom, uretfærdighed og store spændinger mellem samfundslagene. Andersen får følgeskab af den prostitueredes søster Molly, og sammen må de to kæmpe fra bunden af hovedstadens armod for opklaring og retfærdighed, alt imens flere forbrydelser begås og Andersen midt i uhyrlighederne finder inspirationen til flere af sine folkekære eventyr.

Nationaldigteren H.C. Andersen som mordmistænkt og detektiv! Alene ideen fangede min opmærksomhed, og selvom krimier normalt ikke er min favoritgenre, så måtte jeg da straks kaste mig over denne roman. Idemændene og forfatterne bag er Rydahl og Kazinski (bag sidstnævnte pseudonym gemmer der sig forfatterne Anders Klarlund og Jacob Weinreich) – men er ideen gal eller genial?

Historien er absolut velkomponeret, det må man medgive forfattertrioen. Den samler en buket af autentisk historisk miljøbeskrivelse, kriminalgåde, udforskning af H.C. Andersens sind og interessante tråde og referencer til Andersens senere så folkekære eventyr. Romanen udmærker sig ved miljøbeskrivelserne, stemningen, følelserne og den overordnede komposition, men blev for mig også en anelse ligegyldig i krimiplottet, som aldrig for alvor overraskede.

I romanen får vi et rigtig godt indblik i København anno 1834; Det er sygdom, fattigdom, pisserender, ludere, lommetyve, skidt og møg på den ene side, og dekadence, overlegenhed, fine fornemmelser og forlorenhed på den anden side. Samtidig beskriver forfattertrioen et samfund i dyb dobbeltmoralskhed, hvor luderne fortabes i armod for den samme hor, som fordrives lystigt på det royale slot.
Jeg var vild med beskrivelserne, som jeg oplevede som værende meget autentiske.

Skildringen af H.C. Andersen synes jeg forfattertrioen slipper rigtig godt fra. Han fremstår ganske fint, som den karakter han i eftertiden er blevet kendt for at have været.
Andersen adskilte sig fra datidens litterære liga; Han kom fra fattige kår på en tid, hvor de der skrev og i stor udstrækning også de der læste litteraturen umiddelbart var indskrænket til de højere klasser.
Andersen kæmpede mod dette forhold ved sin opvækst gennem hele sit liv, og denne stræben fornemmer man tydeligt i romanen. Men der hvor Rydahl og Kazinskis brug af Andersen som karakter virkelig giver mening, er i deres indfletning af hans eventyr; Gennem Andersens tanker fornemmer man langsomt ideerne og historierne tage form og udvikle sig, og som læser vil man kunne genkende kimen til mange af de folkekære fortællinger.

Sprogligt udmærker fortællingen sig altså ved sin grad af indlevelse, og det er også tydeligt i karakterbeskrivelserne, der ganske vist nu og da måske fremstår lidt entydige, men som alligevel skaber en stor grad af sympati omkring sig. Jeg var i hvert fald grebet af sympati for både Andersen og Molly, men faktisk også til en vis grad morderen, og den slags nuancer kan jeg altid godt lide ved en roman.

Undervejs i fortællingen bliver der hintet en smule til Andersens egen seksualitet, og særligt hans usikkerhed og ambivalente følelser omkring seksualiteten. Det er særligt noget, der kommer til udtryk i de subtile antydninger af Mollys følelser for ham, og her kunne jeg faktisk godt have tænkt mig, at forfattertrioen havde vovet lidt mere og udforsket dette; Hvorfor vægrer Andersen sig sådan ved den intime relation?

Kriminalgåden i fortællingen er det mere så som så med. Den blev aldrig sådan for alvor enormt spændende for mig. Delvist fordi man fra start følger morderen (Madam Kriegers) tanker. Spændingen bliver således ikke hvem, der har begået mordet, men hvorfor, og her må jeg indrømme, at den ikke overraskede det helt store.
Morderens motiver bliver alt for udpenslede, og jeg ville ønske at forfatterne lod læseren om at drage konklusionerne fremfor at servere det hele.

Alt i alt var jeg dog gennemgående rigtig godt underholdt, og for mig trækker det dragende stemningsfulde sprog, de autentiske miljø- og karakterbeskrivelser samt de mange referencer til Andersens forfatterskab gevaldigt op.

3.6Overall Score

Rydahl og Kazinski

Københavns fattigkvarterer anno 1834 kommer til live i denne roman, hvor miljøerne skildres med en enorm stor grad af indlevelse og autenticitet. Vi får H.C. Andersens velkendte karakter og en ...

  • Plot/krimidelen
    2.5
  • Karakterer
    3.2
  • sprog og skrivestil
    4.0
  • Miljø og stemning
    4.2
  • Overordnet komposition
    4.1

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hvad syntes du om bogen?