Lilly og de 1000bøger: Hvad læsning giver dit barn og hvad vi konkret gør herhjemme.

                                      

I lørdags introducerede jeg det nye tiltag på min blog; Børnebogtanken, og for at komme godt i gang med det, vil jeg her skrive lidt om projektet 1000bøger, som vi deltager i, og hvad jeg helt generelt synes, det giver at dele læseglæden med sit barn.

Først og fremmest er projektet 1000bøger, et projekt der i al sin enkelthed går ud på, at barnet skal have læst 1000 bøger før de begynder i skole. Naturligvis skal de ikke kunne læse dem selv, men have dem læst op, og alt tæller; Pegebøger, billedbøger, Pixibøger og også gentagelser. Sidstnævnte er vi rigtig glade for herhjemme, for Lilly vil ofte hellere have den samme bog læst op flere gange i træk end hun vil læse en ny bog.

Du kan læse meget mere om projektet 1000bøger på hjemmesiden 1000boger.dk Klik her, du kan i øvrigt også følge siden på Instagram.
På hjemmesiden står der en del fornuftige ting om, hvorfor det er så vigtigt med tidlig literacy, og jeg kan kun anbefale, at man tager et kig. Her skal jeg hurtigt nævne tre grunde:

  1. Det er hyggeligt: Det er en god måde at skabe en hyggestund med sit barn, og selvom det er lettere at tænde en Ipad (og guderne skal vide, det synes jeg også selv engang imellem – okay ofte) så er man mere sammen om en hyggelig stund med en bog.
  2. Det giver oplevelser for dit barn og noget at være sammen om: Bøger er nye oplevelser, og en læsestund giver god lejlighed til at tale sammen, og historierne i bøgerne tager sommetider samtalen steder hen, hvor man ellers aldrig var kommet. Fx talte vi forleden en del om, hvad forskellige dyr spiser; Det kom sig af en historie, hvor to mus var meget bange for en ugle. Det forstod Lilly ikke, for hvorfor skulle uglen nu være farlig? Det er den selvfølgelig for mus, og resten af aftenen talte vi desuden en del om, hvordan nogle dyr er små for os men store for andre dyr. Det var virkelig sjovt og også givende for mig at opleve hendes tanker og nysgerrighed.
  3. Det er godt for dit barns udvikling: Læsning er udvikling. Når vi voksne læser og møder nye verdener og nye måder at fremstille og opleve verdenen på, så udvikler vi os som mennesker. Det giver nuancer og nye perspektiver. Sådan er det også for børn. Derudover er læsning essentiel for den sproglige udvikling. Som der står på 1000bøgers hjemmeside, så lærer nogle små børn 10 ord om dagen og andre 2, og den sproglige forskel er det svært at veje op for senere i livet.

                                                

Som indledningsvist nævnt har vi altså herhjemme indledt projekt 1000bøger. Helt konkret går projektet blot ud på, at man skriver ned, hver gang man har læst en bog sammen med sit barn. (På hjemmesiden er der prints og diplomer, som man kan bruge)
Vi er jo lidt bagud, da Lilly allerede er 2,5 år, og jeg kan ikke rekonstruere, hvad vi har læst og hvornår. I stedet har jeg blot nedskrevet, de bøger vi har herhjemme, og som jeg ved vi har læst på et tidspunkt. Jeg har kun skrevet titlerne en gang, så det bragte os kun op på 50 titler. Men jeg tænker at vi sagtens kan nå det alligevel på de godt 3 år, der er til hun skal i skole (husk gentagelser tæller også).

Når jeg så særligt anbefaler 1000bøger (og nej, det får jeg ikke penge for at sige) så er det fordi, at det at være med skaber et fokus på læsningen i hverdagen – og fokus er som bekendt altid godt, hvis man vil ændre noget til det bedre.
Helt konkret har jeg bestemt mig for følgende tiltag i vores hverdag:

  • Jeg vil genindføre godnat-bogen. Det bliver måske ikke hver dag, for indimellem er hun oceaner af tid om at komme i bad, lege færdigt og rydde sit legetøj op, og så har hun for længst overskredet sin sengetid. Desuden er jeg ikke fan af at gøre den slags til noget man SKAL nå, det skal ikke blive en pligt, det skal være naturligt. Men jeg vil lægge op til at vi skal læse sammen inden sengetid, og forhåbentlig bliver det noget hun så efterhånden selv efterlyser.
  • Jeg vil gøre bøgerne mere synlige. Som det er nu er alle Lillys bøger på hendes værelse, og selvom der ikke er langt derind, så vil jeg sørge for også at have nogle liggende i stuen. Fx et par stykker på sofabordet eller ved hendes legehjørne. På den måde bliver det mere oplagt lige at sige ”skal vi ikke læse en bog sammen” – både for hende og for mig.
  • Jeg vil indføre en månedlig fællestur på biblioteket. Biblioteket løser et helt konkret og praktisk problem ved 1000bøger udfordringen; For de færreste har jo råd til at købe en masse nye børnebøger hele tiden. Men hvorfor også gøre det, når der er en masse man kan låne. Lilly er desuden så stor nu, at jeg tænker, det også kan være en oplevelse for hende at komme med og være med til at vælge, hvilke bøger vi skal låne. Biblioteksturen er jo også en oplagt aktivitet så længe forårsvejret svigter os som nu;)

Endelig tror jeg på, at projektet 1000bøger kan give Lilly noget, som hun måske vil sætte pris på som voksen; Nemlig en komplet liste over alt det hun læste, da hun var barn. Med nedskrivningerne af gentagelserne kan hun også se, hvilke titler hun var særligt glad for. Jeg ville selv have elsket at have sådan en liste.

Desuden tænker jeg, at vi kan etablere en god vane, som hun forhåbentlig kan fortsætte, når hun rent faktisk selv kan læse.

Afslutningsvist her et foto af den bog, som for tiden er Lillys helt store favorit:

                                    

2 thoughts on “Lilly og de 1000bøger: Hvad læsning giver dit barn og hvad vi konkret gør herhjemme.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *