Sommerbogtanken: 5 historiske romaner til din sommerferie

Hvis man er til historiske romaner kommer her fem bud. Tag med på en rejse tilbage til 1850’ernes London, eller rejs gennem det tyvende århundrede i Korea og Japan. Du kan også tage en tur til mellemkrigstidens Frankrig eller blive i det danske i tiden under og efter Anden Verdenskrig.

Dukkeværkstedet af Elizabeth MacNeal

London år 1850. Den unge Iris arbejder med sin søster i en dukkebutik, men drømmer i hemmelighed om at blive kunster. Silas samler på knogler og udstopper dyr, og drømmer om at blive berømt for sin samling. En dag møder Iris tilfældigt Silas, og mens mødet hurtigt er glemt for Iris’ vedkommende, så bliver det for Silas starten på en altødelæggende besættelse.
Iris lever imidlertid videre i lykkelig uvidenhed og siger ja til at sidde model for en kunstner. Iris er et skridt nærmere sine drømme og oplever for første gang kærligheden. Men Silas har ikke glemt Iris.

Vi er i 1850’erne London, og den engelske victorianske stemning i Londons gader er fanget eminent og overbevisende med sin på den ene side romantiske glorværdighed og på den anden side pauvre fattigdom. Miljøbeskrivelserne fanger lydene, lugtene og alle de andre indtryk og man føler sig tilstede i tiden og byen.
Romanens grundlæggende stemning er utrolig dragende. Primært fordi den rummer en speciel dobbelthed. Den er på en gang tragisk og livsbekræftende, sorgfuld og  en anelse munter, dyster og dog så let, mystisk og alligevel banal.
Det er en roman om kærlighed, når den er allermest intens. Når den er ægte, dyb og helende, men også når den er destruktiv og farlig.
Læs hele anmeldelsen her.

Pachinko af Min Jin Lee

Pachinko er en storslået slægtsroman. Min Jin Lee har skrevet en vidunderlig historie, der på en gang fortæller om de specifikke forhold i Japan og Korea i det tyvende århundrede, og samtidig formidler en elementær og aktuel fortælling om fordomme, fordømmelse, skyld og skam.

Der er givet plads til at lade et væld af karakterer komme til orde, og der dvæles ved de kulturelle beskrivelser.

Det er fortællingen om pigen Sunja, der forelsker sig i den rige og gifte Hansu, der desuden viser sig at have farlige forbindelser.
Det er fortællingen om Noa, der vokser op uden kendskab til sit egentlige fædrene ophav, og som hele livet kæmper for at bevise sit værd i et Japan, der ser ned på hans etnicitet.
Det er historien om Yumi, der er flygtet fra sin fordrukne og prostituerede mor i håbet om at skabe sig et bedre liv.
Det er fortællingen om Etsuko, en japansk kvinde, der må leve uden sine børn og med skammen fra et forlist ægteskab.
Det er fortællingen om Mozasu, der opbygger et imperium og bliver rig, men som alligevel må leve med, at han aldrig vil kunne gøre sig fri af de fordomme, der klæber til hans koreanske baggrund.

Men det er også historien om mange mange flere, og hver og en træder levende frem i rørende og gribende portrætter, der fortæller om det enkelte menneskes drømme og håb, der lever på trods af skuffelser og nederlag.
Læs hele anmeldelsen her.

Når Krigen slutter af Bent Haller

Edith er yngste barn i en stor søskendeflok og kort før Anden Verdenskrig bryder ud har hun fået plads hos byens mejerist. Hun bliver kæreste men Mathis, selvom hun ikke helt ved, om hun elsker ham. Så bryder krigen ud, og mørket sænker sig over byen i form af rationering, vareknaphed og tyskernes indtog. Edith forelsker sig i Helmut, men da krigen er slut begynder Ediths kvaler for alvor. Edith har født Helmuts barn, han er forsvundet og savnet efter ham præger Edith, der også frygter samfundets syn på de såkaldte ”feltmadrasser”.

”Når krigen slutter” er uden tvivl en meget gennemarbejdet og detaljeret historisk roman. Bent Haller har fået rigtig mange af de små detaljer omkring livet under og efter krigen med, og det giver historien en høj grad af autenticitet. Det er fx rigeligt med beskrivelser af dagligdagens udfordringer med rationering og mangel på madvarer. Men Haller indfanger også på flot vis den generelle folkestemning i den lille provinsby.

Hallers portræt af tiden rummer også en skarp karakteristik af tidsånden. Gennem skildringen af den uheldige Edith, der kun er opdraget til at sige ja, og derfor ender i uheldige situationer, tegnes et billede af en tid, hvor kvinderne i mere end en forstand var undertrykte.
Læs hele anmeldelsen her.

Vi er brødre af Iben Mondrup

Poul og Jens har under krigen været meget alene med deres mor, da faren måtte gå under jorden. Da faren kommer tilbage er han præget af krigens oplevelser, og moren er præget af farens tilbagevendende tungsind. De to brødre reagerer forskelligt på forældrenes problemer. Poul tager sig af sin lillebror og af moren; Han er idealist og vil væk hjemmefra. Jens er en forsigtig og intelligent drømmer.
De vokser op med forskellige syn på forældrene, tilværelsen og fremtiden, og deres forskellighed præger familien, – ligesom deres livsvalg tager dem forskellige steder hen.

Mondrups bog er et vellykket portræt af en tid. Men det er først og fremmest et særdeles vellykket og gribende portræt af nogle mennesker, der på godt og ondt drømmer, håber, fejler, frygter og lever. Det er et portræt af menneskelige relationer, familiens bånd, barndommens betydning og kærlighedens muligheder og begrænsninger. Det er et portræt af mennesker.
Det er en bog, der i en elegant og enkel tone syder af følelser, stemninger og indtryk.
Læs hele anmeldelsen her.

Flammernes farve af Pierre Lemaitre

Madeleines far er død og efterlader hende en formue. Ved hans begravelse er en frygtelig ulykke dog skyld i, at hendes søn ender stærkt handicappet i en kørestol. Madeleines fokus er nu udelukkende på sønnen, og det bliver udnyttet i en grad, der efterlader hende ruineret med sin syge søn.
Madeleine har dog ikke mistet sin kampgejst, og en gammel ven kommer hende til undsætning i kampen for hævn og oprejsning. Der bliver brug for snilde, list og tilsidesættelse af moralske skrupler, når hævnen skal iscenesættes.

”Flammernes farve” minder mig og Alexander Dumas’ mesterværk ”Greven af Monte Cristo”. Madeleine er offeret, der af sine nærmeste regnes for at være både dum og naiv, og som derfor franarres hele sin formue. Men de har dog gjort regning uden vært, for Madeleine har ikke mistet sin kampgejst og netop som Dumas’ Edmond går hun straks i gang med at orkestrere en snedig og elegant hævn. Løbende må Madeleine dog overveje prisen for sin hævn, for hvor langt er hun villig til at gå på kompromis med sin egen moral?

Romanen er krydret med flere historiske fakta og begivenheder fra mellemkrigstidens Frankrig. En tid præget af efterdønningerne fra krigen, spirende optimisme og gryende konflikter, som fx tredivernes opstandelse mod skatterne i Frankrig.

Det er en spændende og elegant udført historie, der både kan læses for sit spændende plot, sin karakteristik af mellemkrigstidens Frankrig og for sin morsomme og alligevel dybsindige karaktertegning.
Læs hele anmeldelsen her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *