Anmeldelse: Netflix serien Obsession og bogen bag “Ulykker” af Josephine Hart.

”Alle sårede mennesker er farlige, for de ejer ikke medlidenhed. De ved, at andre kan overleve, ligesom de selv har gjort”

”Ulykker” af Josephine Hart er en kort roman fra 1991. Den engelske titel er ”Damage” og den har dannet forlæg for den aktuelle Netflix serie ”Obsession”.

Bogen – og serien for den sags skyld – handler om en succesrig mand, der er godt gift med to voksne børn, men som pludselig satser hele butikken, da han indleder en affære med sin søns forlovede. Det kan jo kun gå galt – og det gør det selvfølgelig også.

Jeg så serien for nylig, og jeg synes den var så fuld af løse ender og manglede alt for mange forklaringer på karakterernes – mildest talt – vanvittige handlinger, at jeg blev lidt nysgerrig på, om jeg mon kunne finde lidt svar, ved at læse bogen.

Først og fremmest irriterede det mig ved serien, at det ikke virker specielt troværdigt, hvordan faren pludselig indleder en affære med den kvinde, som han ved sønnen er i et forhold med. Det tager en samtale på lidt under et minut og så er han besat og parat til at sætte alt på spil. Det er heller ikke helt tydeligt, hvad der driver Anna – sønnens forlovede. I serien veksles der lidt mellem at gøre hende til offer eller femme fatale. Begge dele selvfølgelig med en underliggende tone af at være stærkt styret af en seksuel drift.

I bogen fremgår flere ting mere klart, omend der stadig er en del, der er åbent til fortolkning. Særligt faderens motiver dykkes der ned i. Man får hans forhistorie; Han kommer fra en verden hvor alt er fastlagt, bestemt ve den der tillader slinger i valsen. Han er gået den fastlagte vej, som først succesrig læge og derefter ind i politik. Han har aldrig følt passionen, hverken for sit job eller sin kone.

Bogen er kort – kun 182 sider. Men alligevel har den en vinkling, der gør dens udforskning af sine karakterer langt mere interessant end serien. I bogen er faren fortæller, og han optræder uden navn. Den virkelige hovedperson er Anna, der fra første møde fremstår som et enigma for ham. Hun står i fuldstændig modsætning til det fastlagte og passionsløse liv han indtil da har levet, og selvom han hævder at elske Anna er det tydeligt, at hans interesse for hende mest af alt handler om et egoistisk behov for at mærke spænding. Annas fortid afsløres gradvist, og som læser kan man samle brikkerne af en forståelse for Anna.

Anna er uden tvivl romanens egentlige hovedperson. Hun fremstår på en gang stærk og sårbar, forførende og forfærdelig. Hun er for læseren præcis ligeså gådefuld, som fortælleren oplever hende, og man forstår på en måde hans besnærelse.

Bogen giver ikke alle svar, og det er i og for sig heller ikke dens agenda. Det er ikke en historie om et trekantsdrama mellem tre (måske flere) mennesker. Det er en udforskning af det, der driver os, og især det der driver os, når ulykken rammer. Hvordan man altid finder en måde at overleve på, og at mennesket dybest set kun interesserer sig for sin egen overlevelse. Det er en underliggende og gennemgående pointe i bogen, at det sårede menneske er uovervindeligt, for det sårede menneske ved, at det kan overleve alt. Det gør også et såret menneske farligt, for et såret menneske har ikke noget at miste.

Bogen interesserer sig for mennesket, er seriens fokus på dramaet – og the steamy sex. Jeg købte den ikke.