En familietragedie

En familietragedie

I ”En familietragedie”  af Mattias Edvarsson møder vi Bill, der lige har mistet sin kone til kræft og står i en økonomisk vanskelig situation. Karla, der er studerende og tager et rengøringsjob hos børnelægen Steven Rytter og hans rige hustru Regina. Jennica, der længe har ledt efter kærligheden og er blevet skuffet gang på gang, men som nu endelig synes at have fundet lykken, da hun møder Steven Rytter via Tinder.

Over en sommer udfoldes de tre personers historier og de flettes sammen, idet de alle kredser om børnelægen Steven og hans svagelige kone Regina. Men hvad fejler Regina egentlig? Hvorfor ligger hun i sengen hele dagen? Og hvorfor forsøger Steven at skjule hende?

Historien fortælles med skiftende synsvinkel mellem Jennica, Bill og Karla, samtidig med at der indflettes små uddrag af de officielle afhøringer i en politiefterforskning. For allerede i prologen bliver vi som læsere vidne til, hvordan sommeren ender, da Steven Rytter og hans kone findes døde i deres hus.

På bagsiden kaldes romanen en psykologisk roman, og der er heller ikke nogen tvivl om, at Edvarsson har haft et ønske om at sætte sine tre hovedkarakterer og deres fortid samt etiske dilemmaer i fokus. Det er almindelige mennesker, der drives udover afgrunden. Sådan synes hensigten med bogen at have været. Men jeg købte den ikke rigtig. Bill er måske nok den karakter, hvis desperation  man bedst forstår, og som man langt hen af vejen føler med, og hvis handlinger (selv de mest desperate af dem) som man forstår. Men Karla og især Jennica forblev fjerne for mig, og forsøget på at give dem en baggrundshistorie, der skulle vække sympati og interesse, fungerede kun halvt.

Det blev aldrig rigtig den psykologiske udforskning af mennesker, som jeg måske halvt om halvt havde forventet og håbet på. Det er en spændingsroman, og som sådan er den ikke engang så spændende, da prologen har afsløret det meste og resten langt hen af vejen er rimelig forudsigeligt.

Desværre for romanen synes jeg også, at den lader nogle af romanens største spørgsmål forblive ubesvarede. Herunder fx spørgsmålet om, hvad der egentlig er sket med Regina?

Ganske givet med vilje, men alligevel en lidt flad fornemmelse, at der ikke bliver bundet en sløjfe på det mest interessante aspekt af romanen.

Edvarsson kalder sin roman ”En familietragedie”, og det er tydeligt i såvel efterord som kort i romanen, at titlen er en henvisning til den eufemisme der ofte bruges i fx medierne om grove voldsforbrydelser i familien. I romanen bringes i et afsluttende kapitel en lettere omskrevet version af et egentligt debatindlæg, hvori skribenten udtrykker forargelse over denne brug af ordet med det grundlæggende argument ”Et drab er et drab og en morder er en morder” der findes ingen formildende omstændigheder, og derfor er brugen af den ansvarsfraskrivende eufemisme upassende.

Edvarssons ønske om at gøre op med denne eufemisme er beundringsværdig og det er en meget interessant og væsentlig pointe. Desværre synes jeg simpelthen ikke, den er flettet særlig godt ind i plottet her. Det bliver sådan lidt påklistret i kraft af pressemeddelelsen fra poltiet og det efterfølgende debatindlæg. Men det hænger ikke sådan ubetinget særlig godt sammen med den forbrydelse, der er plottets drivkraft.

Alt i alt en lidt skuffende læseoplevelse, der kan fungere fint som lidt let underholdende spændingsroman.

2.5Overall Score

En familietragedie