Nora eller brænd Oslo brænd

Nora eller brænd Oslo brænd

Nora eller brænd Oslo brænd er en historie om jalousi, når den løber helt af sporet.
Frid vil udforske de svære følelser og bore helt derind, hvor det bliver rigtig grimt. Men for mig blev det bare aldrig hverken interessant eller vedkommende, og jeg sad i stedet tilbage med en roman, der ganske vist bærer præg af Frids intellektualitet i sit sprog og sine formuleringer, men som på mange måder mest af alt var banal og halvkedelig.

Johanna er kæreste med Emil. Emil har en ekskæreste, som er alt det, Johanne føler hun ikke er; Hun er smuk og tager sig godt ud på de sociale medier.
Da hun ser, at Nora har skrevet til Emil bryder jalousien for alvor løs hos Johanna, der begynder en grundig efterforskning af Nora på de sociale medier.
Stalkingen overtager Johannas liv og tanker og bliver en essentiel del af hende. Samtidig kæmper hun med voldsomme smerter i underlivet på grund af sygdommen endometriose.

Frid beskæftiger sig med en interessant og dybest set også ganske aktuel problematik; Vores brug af de sociale medier, og vores besættelse af det perfekte!
Samtidig fokuserer Frid på sygdommen endometriose, som vores kvindelige hovedperson også lider af. Faktisk var denne del den mest interessante for mig, for jeg vidste ikke meget om denne sygdom. Frid beskriver den gennemborende smerte  fantastisk og hun tegner et godt billede af Johannas følelser; At føle sig i stykker og ubrugelig som kvinde, når selve symbolet på kvindeligheden svigter hende, og at føle sig set ned på af en omverden og på sin vis også et sundhedssystem, der ikke forstår sygdommen og kalder den psykosomatisk. Det var utrolig interessant og også oplysende for mig.

Men filmen knækker altså i Frids sammenkobling af de her to spor. For det første virker det tilfældigt, hvordan hun hopper fra Johannas underlivssmerter til hendes jalousi. Men derudover har denne vekslen mellem de to historier altså også en uheldig og utilsigtet (håber jeg) effekt. For som læser bliver der en sammenkobling mellem hendes følelser og hendes smerter. En sammenkobling der gør, at man hurtigt tolker hendes underlivssmerter som udtryk for hendes jalousi; smerterne bliver symbolske og psykosomatiske.
Det vil sige, at Frid skaber en effekt hos sin læser, som er stik mod den pointe, hun flere gange understreger omkring sygdommen.
Jeg synes hun ødelægger sin egen pointe på den måde.

Rent sprogligt er Frid uden tvivl ganske belæst og intellektuel i flere af sine formuleringer. Hun fletter flere litterære referencer ind i sin tekst, og refererer flere gange til andre værker, biografier eller forskning. Nogle steder refererer hun hele handlinger fra andre tekster, og det kan diskuteres, hvor godt det virker. Egentlig synes jeg, det afbrød fortællingen en smule, men langt mere sigende er det måske, at jeg mindst to gange blev mere grebet af handlingen i disse refererede tekster, end jeg gjorde af handlingen i denne roman.

Romanens største problem er måske i virkeligheden, at den traver rundt i det samme alt for længe, og skøjter let henover det, som kunne være blevet rigtig interessant. Jeg kunne fx godt have tænkt mig, at Frid havde udforsket kernen i Johannas jalousi. Johanne er besat af Nora, men langt mere besat er hun jo af Noras mor. Det er i langt højere grad Noras relation til sin mor end det er hendes tidligere forhold med Emil, som fanger Johannas jalousi, og det var for mig interessant. Men det bliver slet ikke udforsket.

Bagsideteksten lover, at det er en roman som enhver, der nogensinde har været forelsket, vil kunne spejle sig i. Det synes jeg ikke er rigtigt. Johannas besættelse er simpelthen for voldsom, og jeg kunne slet ikke identificere mig med hende. Jeg fandt hende faktisk mest af alt irriterende og romanens mandlige hovedperson, kæresten Emil, var bare alt for urealistisk sød og forstående.

Den sælges  desuden som humoristisk, det synes jeg heller ikke rigtig den var. Måske primært fordi jeg aldrig rigtig følte en identifikation med hovedpersonen og hendes følelser.

1.9Overall Score

Nora eller brænd Oslo brænd