Julen varer længe

Julen står for døren, og mangler du en bog til at sætte stemningen, så er ”Julen varer længe” bestemt et godt bud. Der er familiedrama for alle pengene, når familien Birch lukkes inde sammen i en uge over julen. Selvom handlingen måske nok hører til i den forudsigelige afdeling, så er bogen både underholdende, hyggelig og hjertevarm, og den vil passe fantastisk til en december hyggestund med julethe og pebernødder.

Olivia er læge og har været udsendt i Afrika, hvor hun har bekæmpet den frygtede Haag-Virus. Hun er hjemme i julen og skal opholde sig i karantæne i en uge. Karantænen skal hun tilbringe med sin familie på deres landsted. Men det er ikke uden problemer, for familieforholdet er ikke ligefrem nært og alle i familien har hemmeligheder, de ønsker at skjule; Mor Emma skjuler en nylig kræftdiagnose, far Andrew har fået mail fra en søn, han ikke anede han havde og søsteren Phoebe har travlt med at planlægge sit bryllup – men er George nu også den rigtige?

I ”Julen varer længe” er scenen bestemt sat for en dramatisk familiejul, og det skorter heller ikke på dramatiske begivenheder og sjove sammenstød. Familiens medlemmer vikles ind i hinandens liv, og efterhånden som afsløringerne ruller lærer de hinanden at kende på en langt mere åben og ærlig måde.

Det er på en gang underholdende og rasende forudsigeligt, men det gør egentlig heller ikke noget. Da jeg læste bogen havde jeg samme følelse, som når jeg ser en romantisk komedie; Her holder jeg også vejret i spænding, når helten farer afsted for at erklære pigen sin kærlighed, – selvom jeg udmærket ved, at de får hinanden til sidst. Men det er jo netop essensen af den genre, at det er underholdende på den rare ”feel-good facon” – og det er også tilfældet med denne bog.

Familiens personer undergår alle en forandring i juleferien, og det er måske særligt i karaktererne og deres udvikling, at bogen har en tendens til at kamme over i det lidt for klichefyldte og overdrevne.
Mor Emma holder følelserne igen og går primært op i at skabe den perfekte jul, Phoebe har den perfekte kæreste og vil have det perfekte bryllup og Olivia er idealistisk, tilknappet og har vanskeligt ved at vise følelser. Persongalleriet er befolket af stereotyper, og man har næppe læst langt i romanen, førend man er fuldstændig klar over, hvordan fortællingens begivenheder vil ændre dem.

Romanens handling hører som sagt til i den forudsigelige afdeling. Selv der hvor den gerne vil overraske er den forudsigelig. Men det kan jeg sagtens tilgive den, for jeg synes alligevel, det var en herlig hyggelig oplevelse at fejre jul med familien Birch. For det er nemlig netop i forudsigeligheden, at den gør sig perfekt egnet til en god julefortælling.
Det er en sød fortælling om familiebånd, kærlighed og sammenhold.
Franceska Hornak skriver enkelt og med stor kærlighed til sine karakterer, der i deres forudsigelighed alligevel er troværdige og sympatiske.

Som julebog kan den bestemt anbefales. Det er en sød fortælling, som underholder selvom den måske ikke ligefrem sætter de store aftryk.