Kvotekvinde

Kvotekvinde

I ”Kvotekvinde” møder vi Anja, der kommer lidt på bar bund, da hun pludselig står som single med en positiv graviditetstest i hånden. Den nye situation skal hun forsøge at håndtere samtidig med at hun vil bevise sit værd på jobbet og tackle en irriterende ekskæreste, der spøger på kontoret. Det er dog ganske sikkert den store forelskelse i den mystiske Aksel, som hun ikke længere ser, der fylder allermest hos Anja og er historiens virkelige fremdrift.

Kvotekvinde starter med en positiv graviditetstest på et personaletoilet, og så er scenen sat. For hvordan skal den unge nyuddannede og nyslåede single Anja lige få den puslespilsbrik til at passe i den plan, som hun ellers havde lagt for sit privat- og arbejdsliv?
Mens vi følger Anjas gang på kontoret med en ny chef og en småirriterende ekskæreste/kollega får vi i tilbageglimt historien om Aksel, den flotte fremmede, store forelskelse og barnefader.

Kernen af historien er forholdet til Aksel, og jeg læste romanen som fortrinsvis en romantisk feel-good fortælling. Som sådan fungerede den også rigtig fint, og jeg havde først og fremmest stor sympati for Anja som karakter, ligesom jeg som læser følte mig ret investeret i forelskelsen mellem de to. Dog havde jeg lidt svært ved at følge med i udviklingen af konflikten mellem dem, den del kunne godt være uddybet lidt mere og eventuelt udviklet og afviklet over lidt længere tid. Det hele sker lidt hurtigt, og jeg følte, at jeg manglede et par mellemregninger.

Anjas ekskæreste Max blev en anelse for flad, og jeg kunne godt have tænkt mig, at han var skildret en anelse mere interessant. Han fungerede mere som en ligegyldig statist end en egentlig karakter. Omvendt synes jeg at de små glimt af Anjas familie og særligt moderens problemer er skildret rigtig fint og enkelt, og gav en meget god forståelse for Anja som karakter.

Romanens titel er Kvotekvinde, og hentyder til virksomheders tendens til at ansætte kvinder i lederstillinger primært eller måske ligefrem udelukkende for at opfylde en bestemt andel af kvinder i ledende poster. I Anjas tilfælde virker det tilsyneladende til, at den tidligere leder har skabt en lederstilling for at udfylde en kvote. I romanens forløb ansættes en ny leder, der vil gå virksomhedens gang igennem, og på de små kontorer synes enkelte medarbejdere at frygte fyringer og nedskæringer. Særligt en ansat, Trine, frygter for sin stilling, og hentyder flere gange overfor Anja til det faktum, at de kun er ansat i deres stillinger på grund af deres køn.

Der er tydeligvis en debat, som forfatteren gerne vil skrive sig ind i med sin fortælling, men jeg synes desværre ikke, at det bliver helt tydeligt, hvad der er tekstens centrale tematik i denne henseende.
En enkelt personalesamtale omkring barselsorlov giver et indblik i vanskelighederne ved at tilpasse familielivet med arbejdslivet, ligesom den perfekte Trines angst for ikke at blive taget alvorligt på grund af sit køn, er nogle af de konkrete eksempler i historien, som kradser i en overflade. Men jeg savnede at historien lige tog den et skridt længere og gjorde vægtningen af den ønskede debat lidt tydeligere. Det bliver i alt for høj grad et lidt anonymt bagtæppe, og derfor savner romanen måske lidt af den tyngde i sin feelgood fortælling, som jeg fornemmer at forfatteren gerne har villet tilføre.

Det gør dog ikke romanens romantiske fortælling mindre charmerende, og jeg synes først og fremmest at fortællingens kvaliteter skal måles på det faktum, at jeg læste romanen på en enkelt dag, fordi jeg simpelthen følte mig i rigtig godt selskab med Anja, som jeg heppede på hele vejen.

3.2Overall Score

Kvotekvinde

I ”Kvotekvinde” møder vi Anja, der kommer lidt på bar bund, da hun pludselig står som single med en positiv graviditetstest i hånden. Den nye situation skal hun forsøge at håndtere samtidig med ...