Sweethaven-Sagen

I et middelklassemiljø i Filippinerne fortælles historien om 3 generationer af kvinder i familien Pastor. Familieforskellene lurer under overfladen, da de mødes igen under samme tag i forbindelse med at familiens yngste, Naia, ufrivilligt er blevet en del af en skandale, som har rystet det lille middelklassesamfund.

”Forstår du, jeg elskede dig ikke” lyder den barske indledning til romanen, hvori Narita taler til sin datter. En datter hun fødte ungt og uden for ægteskabet, og som hun forlod da livet i storbyen Manilla og drømmen om et andet og bedre liv trængte sig på.  Da Naia bliver teenager optræder hun dog pludselig på en sexvideo, som er blevet lækket til hele miljøet omkring skolen Sweethaven. Naia suspenderes fra skolen, og borgmesteren sætter gang i en større undersøgelse for at finde frem til distributørerne og producenterne af videoen. Naia selv vil ikke fortælle noget og lukker sig inde på værelset.
Narita føler sig nødsaget til at forlade sit liv i storbyen og vende hjem for at støtte familien og være der for den datter, som hun reelt set ikke har nogen relation til.
Hjemme venter der dog også konfrontationer med moderen, som hun aldrig har haft noget tæt forhold til, og hun indleder desuden hurtigt et nært venskab til den advokat, der er sat til at efterforske sagen om sexvideoen, men som måske har sine helt egne grunde til at gå op i sagen.
I tilbageblik oplever vi desuden glimt fra Narita og søsteren Antonias barndom, glimt der giver yderligere indsigt til de konflikter, der ligger og lurer i generationsforskellene.

Sweethaven-sagen er en roman, der vil rigtig meget. Det er der den fanger mig, men desværre også der den indimellem taber mig lidt.
Romanen har krimielementer, for hvem er personerne bag sexvideoen? Den del af plottet fik dog aldrig fart under vingerne og det er bestemt ikke for den del, man skal læse romanen. Det blev ganske enkelt aldrig rigtig interessant og var i bedste fald forudsigeligt.

Men romanen er også en interessant fortælling om et komplekst familieforhold, og hvordan en kløft mellem generationer kan forekomme voldsom og uoverstigelig, hvis værdisættet skubbes for meget fra generation til generation. Luth, den ældste generation, er vokset op med en mor, der dyrkede kulturen fra den spanske koloniseringstid, mens døtrene Antonia og Narita har længtes efter den amerikanske kultur. Luth foragter de kvinder, som lader sig gifte bort til vestlige mænd, og hun tyer til fortielsen, da datteren Antonia vælger af gifte sig med mand fra Finland, som hun har mødt på et chatforum.

Der er nogle meget stærke scener med særligt Luth, der langsomt erkender og forstår, at tiden er løbet fra de værdier og normer, som hun så stædigt forsøger at fastholde. Men også scenerne mellem Luth og manden Daniel, der tydeligvis har skuffet sin hustru med et for lavt ambitionsniveau, afspejler den desperation, som Luth føler ved at være fanget i et middelklasseniveau, der på en gang gør hende hævet højt nok til at have drømme og ambitioner, men som samtidig ikke rækker højere, end at det er umuligt  at få realiseret.
På samme måde er det tydeligt, at Luth både beundrer og foragter den vestlige, og særligt den amerikanske, påvirkning af samfundet.
Det er disse paradokser, der tegner en kompleks miljøbeskrivelse, som er romanens mest interessante og stærkeste kort. Men det er også i disse kulturspecifikke konflikter, at jeg kunne mærke, at min manglende viden om kulturen og historien gjorde det lidt sværere for mig at sætte mig ind i de tematikker romanen kredser om. Det kan måske have været en medvirkende årsag til, at det tog mig noget tid at føle en forbindelse til romanens karakterer og deres indre konflikter.

Men jeg tror alligevel, at romanen havde vundet en del ved at udforske enkelte relationer langt mere end det er tilfældet. Der er nemlig en del karakterer og relationer på spil i romanen, samtidig med at op til flere problematikker omkring miljøet skildres; gamle normer, kvindeudnyttelse, fordomme, undertrykkelse, korruption og et tilsyneladende ubrydeligt socialt skel mellem klasserne.
Det er alle disse mange lag, der gør romanen dragende, kompleks og lærerig, men som også gør den fjern for sin læser; Indimellem vil den ganske enkelt lidt for meget, og det bliver desværre på bekostning af særligt indlevelsen i romanens karakterer, hvis indre konflikter og indbyrdes relationer jeg gerne havde set uddybet meget mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Hvad syntes du om bogen?