Sommerdrys er en historie om at gå i opløsning. Vi følger den nyligt droppede David i et par hæsblæsende døgn i nattelivet. Her kæmper han for at undgå sammenbruddet ved at dykke ned i en evig spiral af konstant bevægelse og ydre stimuli. Det er en absolut velskrevet beskrivelse af et moderne ungt menneskes angst for at være alene med sig selv og sine følelser. Men det er også en historie om et menneskeligt selvbedrag.
Det kommer fuldstændig bag på David, da kæresten Laura dropper ham. Tæppet er revet væk under ham, og han mangler ro og retning. Han kaster sig ud i en bytur, der ender med at vare flere dage, og han finder en ro i diskotekernes pulserende lys, nattens flygtige møder og stoffernes hurtige virkning. David søger væk fra sin indre uro i et evigt uroligt kaos af stimuli.
Da jeg læste de første sider af Sommerdrys var jeg ikke imponeret; Vi følger i første kapitel David, der på vej hjem fra en festival køber en rose til kæresten kun for at blive droppet ganske kort efter. Der var noget ved åbningssekvensen her, der føltes alt for banalt og klichefyldt, og jeg fik en forventning om, at resten af romanen ville være ditto. Men heldigvis blev førstehåndsindtrykket gjort til skamme, og jeg endte i stedet med at blive suget ind i Davids urolige søgen efter ro i et foranderligt natteliv af evig rus.
Sommerdrys følger Davids efterfølgende par døgn i kølvandet på bruddet; Han er desillusioneret efter bruddet, sammenbruddet ligger og lurer, men David kan ikke være i det, så han kaster sig ud i en voldsom jagt på ro, som han ironisk nok finder i den konstante bevægelse af fest, farver, blinkende diskotekslys og ikke mindst stoffernes kemiske virkning. Det er historien om en ung mand, der er angst for sine egne følelser, og finder en fred i rusen, hvad enten den er kemisk eller har karakter af tilsyneladende tilfældige forelskelser i de piger, han møder.
Men selvom man som læser fornemmer det selvbedrag, der ligger i Davids søgen efter ro i sommernattens byliv, så fornemmer man også i høj grad den glæde og ro, det giver ham, og man forstår den. Martin Ellermann skildrer et kaotisk og flimrende univers af kokain på toiletbrætter og gadeslagsmål, men der er også en tydelig intensitet af følelser i stoffernes rus og de flygtige tilfældige møder, der skaber et flerdimensionelt indtryk af nattens udskejelser. Man forstår at David flygter fra noget, men man flygter gerne med ham, og dermed opdager man som læser måske også, det fuldstændig menneskelige i at flygte fra det vanskelige ved at opsøge det lette og hurtige.
David jagter ironisk nok en ro og fred, som han finder i den evige spiral af stimuli, for når den virkelige fysiske ro først indfinder sig er han alene med sig selv, og det magter han ikke. Det er netop denne dobbelthed i Davids indre konflikt, som er virkelig interessant. David kræver en vedholdenhed og uforanderlighed af andre mennesker, som han absolut ikke selv er i stand til at være i.
Konflikten udfolder sig også flot og interessant i Davids møde med andre mennesker. Her er særligt mødet med den nyligt forladte Martin spændende. Martin er længere nede end David, forstået på den måde, at han tilsyneladende har givet sig mere hen til sit sammenbrud. David forsøger at hjælpe ham, han hævdes ved at være den stærke, men kan samtidig ikke rigtig kapere relationen med en mand, der på mange måder er billedet på det, han vil være, hvis roen først indfinder sig hos ham.
Forholdet til ekskæresten Laura er også interessant, primært fordi vi gennem romanen hører meget lidt om deres forhold. Til sidst viser en interessant og ganske kort scene dog et indblik i deres parforhold, og her får forfatter Martin Ellermann på meget fin vis skabt nogle forbindelser i karaktertegningen af David.
Martin Ellermann skriver godt. Det er poetisk, flimrende og kaotisk. Han formår både at dvæle ved de små detaljer i sproget, og samtidig opretholde et gedigent tempo i beskrivelserne, som svarer til Davids sindstilstand.
Sommerdrys kan varmt anbefales til alle, der vil læse en velskrevet roman med sans for sproglige detaljer. Det er en roman om at flygte fra sig selv, når følelserne bliver svære, og om et moderne søgende menneske, der er så rastløs, at han ikke kan være tilstede i sin egen krop.
Et par citater fra romanen:
”Det kølige lys i butikken konserverer – virker helende. Ved køledisken er der ingen store følelser. Cellofankød er håndgribeligt og umiddelbart”
”Martin skuler til os fra sit minefelt, og ingen vil ind til ham. Han er alene med sit chok. Og snart udlæser han endnu en eksplosion. Vi kan ikke nå derind. Jeg hverken kan eller vil redde ham.”
” En del af mig kan ikke slippe ideen om hende – men en større del kan ikke overskue processen – det næste skridt og konsekvenser. I morgen er en ækel og umulig størrelse. Jeg har ikke lyst til at mærke efter, lede eller finde sporene.”
”Folk griner, kysser, bunder sjatterne. Nogle kæmper med at komme ud af båsene. Jeg bliver stående og observerer det hele. Nogle indtryk er smukke og appellerende her i lyset. De rå, ukamuflerede følelser kan ikke undertrykkes sidst på natten. Men det er også her, du finder det frastødende”
Sommerdrys
Sommerdrys er en historie om at gå i opløsning. Vi følger den nyligt droppede David i et par hæsblæsende døgn i nattelivet. Her kæmper han for at undgå sammenbruddet ved at dykke ned i en evig ...