Mr. Saitos rejsebiograf

”Efterhånden ville jeg forstå, at næste uge var en dejlig ansvarsløs tid, man kunne gradbøje et helt liv i. (…) Muligvis er mennesker det eneste væsen på jord, der opererer med, at der overhovedet kommer en uge mere. Sommetider er næste uge alt, vi har at klamre os til. Det ligger der og glitrer i solen. Mens gæsterne på Betlehem ventede på næste uge, stoppede lokummerne til, vinduerne faldt ud, og musene pilede i gangene.”

Tag med på en rejse til en lille vindblæst ø ud for Canadas kyster. Her ender pigen Lita ved et tilfælde sammen med sin mor, den farverige og flamboyante Fabiola. De to var på en rejse væk fra det varmblodede Buenos Aires, og det passer bestemt ikke den festglade og frie Fabiola, at de nu er strandet på en lille ø uden livlige dansebarer og smukke sko.

Men Lita bliver glad for den stille og afsondrede tilværelse på øen. Her finder hun straks ro på sømandshjemmet Betlehem, der er et pensionat som bugner med skæve eksistenser.

Rygtet om hendes død

no title has been provided for this book

Hvis man har set Netflix serien Black Mirror, som omhandler teknologiens fremskridt og konsekvenserne heraf, så kunne man sagtens forestille sig, at Rygtet om hendes død kunne være et oplæg til et afsnit hertil. Det er en opfindsom historie, som jeg tror ville gøre sig langt bedre på film end i en bog. Dermed er alt godt og skidt vist også sagt om denne roman, der er underholdende og som med sit korte format og let spiselige sprog vil gøre sig godt som ”strandbog” – dermed intet ondt ord sagt om det – for tag ikke fejl, Rygtet om hendes død er skam en underholdende fortælling.