Blodets sti

Blodets sti
Genre:

Er man til fantasy a la Game of Thrones, så er der god grund til at kaste sig over Tobias Stenbæk Bros serie ”Et varsel om storm”, som nu tæller sit andet bind.
Serien har det hele; okkulte hændelser, dystre hemmeligheder, dyb kærlighed, magtbegærlige mennesker og masser af spænding – både den slags spænding, der opstår mellem romanens karakterer, men naturligvis også den slags spænding, der opstår hos læseren.

Væddermændenes nat

Væddermændenes nat
Genre:

Væddermændenes nat er første bind i en planlagt fantasyserie på fem bind om brødrene Rodrik, Cedric og Stormfrik og deres kampe mod forræderi og mørke kræfter i landet Agamore.
Forlaget selv sælger bogen under hastagget #mensviventerpågameofthrones – og så er stilen og forventningerne ligesom lagt.
Jeg synes Tobias Stenbæk Bro kommer rigtig godt i mål med at skyde sin fantasyfortælling i gang, og jeg glæder mig meget til næste bind, hvor historien rigtig (forhåbentlig) kan komme i gang efter et første bind, hvor fokus fortrinsvis har været på at præsentere universet – det gøres til gengæld utrolig flot og med en stor grad af detaljerigdom.

Hvad handler den om:
I udkanten af landet Agamore ligger gården Ravnehøj, hvor ridderen Alfrik bor med sine tre sønner. Rodrik drømmer om at blive ridder og gift med den smukke adelsdatter. Cedric har ambitioner for gården og drømmer om at skaffe penge til at færdiggøre sine studier. Stormfrik er jæger og skytte og drømmer om at se hele kongeriget. Men deres drømme og ambitioner må snart træde i baggrunden, da en konflikt om magten eskalerer under en fest på gården. Kort efter indledes en række mystiske og ildevarslende begivenheder, og dystre hemmeligheder fra farens fortid tvinger drengene fra deres hjem på flugt fra en mystisk fjende.

Er her nogen?

Er her nogen?

”Er her nogen?” er en utrolig stærk debut fra Lotte Elmann Wegner. Den beskriver en kvindes fysiske og mentale nedbrydning i et voldeligt parforhold med så stor intensitet, at kvindens angst og skam sidder mejslet i en længe efter, man har lagt bogen fra sig. Den voldelige brutalitet er beskrevet med et sanseligt og poetisk sprog, der i kontrasten bliver ekstra virkningsfuldt. Derudover er der indflettet gåden om en ung piges forsvinden, og nogle mystiske breve og spor, som lægges i Vibes postkasse. Således suppleres det stærke og skræmmende parforholdsportræt af krimielementet. Det er dog en bog, som står en anelse svagere i starten, og det er særligt i beskrivelsen af Vibe som karakter, at jeg synes begyndelsen halter en smule.