De magiske børn – Marco Polos skat

Marco Polos skat

En historisk børne- og ungdomsroman tilsat tidens populære fantasyelementer, – Det lyder jo ganske godt. Jeg var da også begejstret ved udsigten til en roman for børn sat i 1200 tallets Venedig med Marco Polo som central figur. Men jeg må indrømme, at jeg blev skuffet.
Det er på mange måder en roman med et fantastisk udgangspunkt og nogle potentielt geniale elementer, som kunne være blevet en god bog. Men det fungerer bare ikke; opbygningen af karakterer og universet mangler, de historiske elementer jappes der hurtigt henover, og plottet synes at blive hastigt gennemtvunget i bogens allersidste kapitler.

Sarah er en jødisk pige i Venedig i 1298. Jøderne er et udskældt folkefærd, og de lever på tålt ophold uden for byen og kæmper fra dag til dag for overlevelse. Men Sarah har andre udfordringer. Hun har mystiske evner, som hun ikke kan kontrollere. Men måske får hun brug for dem, da hendes far og resten af hendes folk har brug for penge for at få lov til at bosætte sig i Venedig. Hun møder nogle andre børn, som også har magiske evner, og sammen finder de ud af, at løsningen må være at finde frem til den skat, som Marco Polo angiveligt har gemt fra sin rejse til Østen. Men kan de nå det?

Romanen er historisk med et tvist af fantasy. Men hverken den ene eller den anden del bliver særlig godt introduceret. Sarah har magiske evner, og hun møder nogle andre børn, der også har det, og pludselig har de sørme også en magisk bog. Det bliver ikke videre forklaret, udover at det er noget med, at børn har magien, men mister den som voksne, – fx har er den store dreng Giorgio ikke længere samme evner, som da han var barn. Jeg savner her en større og mere uddybende forklaring på børnenes evner; hvorfor har de dem, hvad betyder det?

Den historiske del af romanen var klart den, jeg havde glædet mig mest til. Men her blev jeg skuffet. Drengen Giorgio introducerer kort sin onkel Marco Polo, og så får vi et kort foredrag om hans bedrifter i Østen hos Kublai Khan, – og det er så det.
Derudover hører vi om datidens fjendtlighed mod jøder i Venedig. De lever som et udskældt folkefærd uden for byen. Det er klart denne del af det historiske element, som der dvæles mest ved, og det er måske også i virkeligheden her, til forskel fra den lidt påduttede Marco Polo vinkel, at det virkelige potentiale for historieformidling i romanen ligger.
Det er i hvert fald klart den del af romanen, som er mest interessant.

Karaktererne i bogen er kedelige; Giorgio er rig, tvillingerne kan noget med mekanik og Ju er rødhåret, og så får vi ikke meget mere at vide om dem. De mangler ganske enkelt nogle beskrivelser, og relationen/venskabet mellem de fem børn når aldrig at udfolde sig.
I en delvis skurkerolle optræder rabbineren, der vil have Sarahs far til at slå hånden af hende for fællesskabets og flertallets skyld. Men i en senere scene nuanceres han, da han lige hurtigt får fortalt Sarah om nødvendigheden i at kunne tage hårde og svære valg. Det er en fin nuancering og en god pointe, men igen går man i fortællingen lidt for let hen over det, – man når ganske enkelt ikke rigtig af engagere sig i karakteren og hans dilemma.

Den manglende etablering af universet og af karakterne kan delvist tilskrives bogens forholdsvis korte længe. Den tæller 200 sider, men der en god skriftstørrelse, stor linjeafstand og flere halve og blanke sider ved kapitelskift. Reelt set er bogen måske i normalsider kun på den halve længde. Det er naturligvis et rigtig godt layout for en børnebog, og særligt de meget korte kapitler gør den let spiselig for børn. Men det ændrer altså ikke på, at universet og karaktererne desværre aldrig kommer rigtig til live i fortællingen.

Alt i alt er der altså mange rigtig gode ideer og tanker i den her bog, og forhåbentlig kan etableringen af universet og karaktererne nå at udfolde sig bedre i de kommende bøger i serien.

2.3Overall Score

Marco Polos skat