Giv en bog i gave, og støt de danske forfattere

Mangler du en julegave til kæresten, vennen, onklen eller måske din far? Så læs med her, hvor jeg kommer med tyve bud på en boggave, som samtidig støtter en nulevende dansk forfatter. Ofte er det de samme bøger, der havner under træet, og det er tit gamle klassikere eller store udenlandske bestsellere. Dem er der heller ikke noget i vejen med, men hvis du alligevel gerne vil overraske en kær med en god bog, så hvorfor ikke støtte de danske forfattere.
Min liste består fortrinsvis af de lidt mindre kendte værker fra små forlag, bestsellerne skal nok finde vej til stuerne af sig selv, og der findes simpelthen så mange gode men mindre kendte værker, der fortjener at komme ud til læserne. Så læs med her og find gaven til fx krimielskeren, den frankofile, den eventyrlystne og romantikeren.

Læs videre “Giv en bog i gave, og støt de danske forfattere”

Hvad skal vi med Kanon?

Jeg har tidligere på denne blog kritiseret den tvungne Kanon i folkeskolen, og der er nogle, der har spurgt om jeg vil uddybe den kritik. 

Det vil jeg naturligvis gerne, og jeg gjorde det faktisk allerede tilbage i 2013, da jeg skrev mit professionsbachelorprojekt på læreruddannelsen, som omhandlede undervisningen i ældre litteratur. 

Kanon hviler på en ide om at legitimere den ældre litteraturs plads i folkeskolen ud fra et på mange måder entydigt klassisk dannelsesideal og en illusion om at bevare en fælles kulturel referenceramme, og det mener jeg er en helt skæv legitimeringsstrategi i et samfund præget af værdipluralisme. Derudover reducerer det teksterne til at være en støvet gammel artefakt, der kan ”leveres” intakt videre til næste generation. Mit projekt er først og fremmest funderet i en tro på den ældre litteraturs givende potentiale i undervisningen i folkeskolen, og det er en diskussion af undervisningsmuligheder, som lader teksterne komme til deres ret, og som først og fremmest tilgodeser det potentiale, som den ældre litteratur har for at udvikle den enkelte elev i et moderne samfund.

Læs videre “Hvad skal vi med Kanon?”

Fanny Fairychild: Alf af hjertet

Fanny Fairychild er tilbage i dette tredje og afsluttende bind på den eventyrlige fortælling om pigen Fanny, der opdager, at hun er alf af hjertet og som får lejlighed til at besøge de nordiske guders magiske verden. Det er en hjertevarm og hyggelig fortælling for børn fra cirka 10 år og andre barnlige sjæle, og den vil især tiltale dem, der elsker den nordiske mytologi og som ikke kan få nok af glitterstøv og fe-magi.

Læs mere

Litteraturen om Marie Grubbe: Falden eller frigjort?

Historien om Marie Grubbe har fascineret mange forfattere. Hun var en ung adelsfrøken, der i sekstenhundredetallet giftede sig med en kongesøn, men blev skilt på grund af utroskab og endte sine dage som fattig og forarmet.
Men var Marie Grubbe styret af et tøjleløst begær eller blot jagten på personlig frigørelse og lykke?. Skal hendes handlinger fordømmes, hyldes eller ynkes?. De forfattere, der har beskæftiget sig med Marie Grubbe har alle forskellige udlægninger af hendes skæbne og ikke mindst de handlinger, der førte til den sociale deroute. 

I dette indlæg ser jeg på de forskellige tolkninger af Marie.

Læs videre “Litteraturen om Marie Grubbe: Falden eller frigjort?”

Flere kvinder i kanon

Jeg blev for nylig kontaktet af en, som ville høre, om jeg ville dele hendes borgerforslag om at få flere kvindelige forfattere på kanonlisten.

Egentlig er jeg ikke den store fan af den tvungne kanon. (Det at legitimere undervisningen i ældre litteratur i folkeskolen ud fra et så entydigt klassisk dannelsesideal og en ide om en fælles kulturel referenceramme er helt skæv i et samfund præget af værdipluralisme – for bare at nævne et enkelt problem. Men det er en anden snak – den får I en anden dag)

Nu har vi jo en kanonliste, og er det så ikke kun ret og rimeligt, at den tilføjes flere kvindelige forfattere?

Jeg har hørt folk tale imod det her forslag med argumenter som ”Listen skal jo afspejle de bedste – uanset om det er mænd eller kvinder” eller ”Vi kan ikke på den måde diktere, hvilke værker der er de største klassikere”.

Men jo, det kan vi godt! 

Læs videre “Flere kvinder i kanon”

Anmeldelser; Da bedstefar forsvandt, Anker i badetøjet, Flere Eventyr fra Mumidalen, Det vi vil bygge og Vild symfoni

Der er kommet nye børnebøger på hylden, og som sædvanlig har mine hårde medanmeldere (Lilly 4 år og Johan 2 år) hjulpet mig lidt med anmeldelserne. Der er lidt for enhver smag, men vi læser selvfølgelig fortrinsvis bøger, der er målrettet aldersgruppen 2-6 år.

Læs videre “Anmeldelser; Da bedstefar forsvandt, Anker i badetøjet, Flere Eventyr fra Mumidalen, Det vi vil bygge og Vild symfoni”

Margrete I

Margrete I

Sprog:
Originalsprog:
Forlag:

Anne Lise Marstrand Jørgensen tager favntag med en af dansk histories helt store kvindeskikkelser, og hun giver hende i den grad både ansigt og stemme i denne 600 siders lange udforskning af en dronning, en pige, en kvinde, en mor, en hustru, en veninde, en datter. Margrete har mange ansigter og også mange sider, og som læser møder vi den snu, den intelligente, den opfarende, den kærlige, den selvsikre og den usikre.
Anne Lise Marstrand Jørgensen skriver uendelig smukt i en fortælling, der på ganske poetisk vis folder historiens vingesus ud for os, men det er først og fremmest portrættet af en kvinde, der giver fortællingen luft under vingerne.

”Menneskers forhold til hinanden er komplicerede, og det er ikke altid retfærdigt, hvem man glemmer, og hvem man husker”

Læs mere

Øjets anatomi

Øjets anatomi
Sprog:
Originalsprog:
Forlag:

Tina Frank debuterer med en kort og stilfærdig roman om rastløshed og angst. En kvinde kedes i sit ægteskab og frygter samtidig for sit svigtende syn. Hun kaster sig ud i overfladiske forhold, der dog tilsyneladende ikke befrier hende fra hverken rastløsheden eller angsten. Øjets anatomi er en roman om at være fastlåst i frustrationer af sin egen passivitet, og Tina Frank skriver enkelt med en flot sans for de små eksempler, der tydeligt tegner konturerne af en sin fortællers frustrationer.

Læs mere