Farskibet

Farskibet
Forfatter:
Sprog:
Originalsprog:
Forlag:

”Aldrig helt at forstå
Levende videre som et vidne om, at det kunne du også have gjort
Rummende i mig til trods: Håbet om, at det virkelig var den rigtige beslutning, du endte med at tage”

Hvad kan man sige om Farskibet?
For den lader sig ikke sådan lige opsummere eller forstå med få ord. Med ordene kommer man undertiden til kort; ”At skrive som at feje blade sammen (i blæsevejr!)” som Glenn Bech netop selv skriver. Lige netop det billede beskriver romanen og dens formsprog fantastisk godt, for det er på mange måder en evigt hvirvlende strøm af ord, der omhandler denne barske historie om et selvmord og konsekvenserne af det, om at begribe det ubegribelige, tilgive det utilgivelige og forlige sig med det meningsløse.
Men det er også en barsk fortælling om toksisk maskulinitet og om smerte, der er nedarvet gennem generationer. Det er fortællingen om en ung mands velsagtens insisteren på at bryde den formel med et så sårbart og ærligt skrift, der nærmest klynger sig til at finde meningen og forstå sammenhængen i det, der ikke kan begribes. Netop derfor er formen, der ellers har været noget udskældt blandt nogen, helt fantastisk, for den understøtter jo den tilstand og den famlen i blinde efter mening og måske endnu mere denne søgen efter at afdække det tomrum, som faderens fravær har medført og gøre sig fri af den byrde, som faderens valg har pålagt sønnen. Romanen virker på mange måder som et terapeutisk skrift, en insisteren på at krænge det formløse og smerten ud, og det er det ordene bærer præg af; Det er fyldt af nedslag, afbrudte tanker, gentagne følelser, halvt glemte erindringer og endnu uafsluttede refleksioner.

Læs mere

Solitaire

Solitaire
Forfatter:
Sprog:
Originalsprog:

”Solitaire vil dele vandene” således så jeg, at denne anden roman fra Mads Damsø var beskrevet i sin lektørudtalelse, og lige præcist delt vandene har den også hos mig, for jeg følte mig underligt splittet i min læsning og oplevelse af værket. Mads Damsø har fat i nogle gode pointer om kommunikationens utilstrækkelighed og om den måde vi som mennesker kan såre og ramme hinanden med vores usagtheder; Alt det vi kunne have sagt men fortiede, og alt det vi burde have sagt men holdt tilbage, og om de konsekvenser misforståelser og hemmeligheder har. I virkeligheden handler romanen vel om utilstrækkeligheden mellem mennesker.

Læs mere

Før sidste akt

Før sidste akt
Forfatter:
Sprog:
Originalsprog:

Lasse Holm er endnu en gang aktuel med et genialt miks af spændende krimiplot og historisk kolorit, og er man ikke allerede fan af forfatterskabet, så er der god grund til at starte her, hvor Lasse Holm i sin måske bedste bog til dato lykkedes særdeles godt med at skabe en balance mellem et flot og detaljeret tidsbillede, et interessant persongalleri og et spændende krimiplot.

Johan Gebhard Harboe findes død. Politiet arkiverer hurtigt sagen som et selvmord. Men natvægteren Jørn Hansen, der fandt liget, tror ikke på den teori. Men han har også sine personlige grunde til at hemmeligholde informationer om offeret, og ikke mindst offerets forbindelse til den danske nationalscenes unge guldæg; danserinden og skuespillerinden Johanne Luise Pätges.

Læs mere

Børnebogtanken anmelder: Farmor og Vidunderøen og Den store flugt

Der er dobbelt op på børnebogsanmeldelser på bloggen i dag, for Lilly, Johan og jeg har været på to vidt forskellige natlige eventyr.
I ”Farmor og vidunderøen” var vi på en fantasifuld og eventyrlig rejse med en lidt skør men også sej farmor på jagt efter diamanter med hjælp fra adskillige dinosaurer.
Mens vi i ”Den store flugt”  var med Alice på et stemningsfuldt besøg hos skovens vilde dyr. 

Læs videre “Børnebogtanken anmelder: Farmor og Vidunderøen og Den store flugt”

Mine tanker om titler

Forleden læste jeg den fine lille udgivelser “Tanker om titler” fra Byens forlag, og den satte naturligvis nogle tanker i gang hos mig omkring den gode titel. For hvad er det?
Skal den gode titel vække nysgerrighed?, være dækkende for bogens genre og indhold?, tilbyde nye fortolkningsmuligheder?
Skal den gode titel slå en stemning an eller bare være original og poetisk rent sprogligt?

I det følgende kan du læse mine tanker om titler, i det jeg dykker ned i et par håndfulde titler, som jeg synes fungerer særlig godt og reflekterer over hvorfor.

Læs videre “Mine tanker om titler”

Bogtanken rejser; En litterær rejse til Iran

Denne måneds rejse i #bogtankenrejser går til Iran, og jeg fandt hurtigt ud af, at det er væsentligt nemmere at finde oversat iransk litteratur end vietnamesisk litteratur. Herunder har jeg fundet 11 titler, der dækker alt fra roman, over digtsamling til grafisk roman, og som kan tage dig med på en rejse rundt i den iranske (litteratur)kultur.

Læs videre “Bogtanken rejser; En litterær rejse til Iran”

Martin Ellermann; Stemningsfulde tematiseringer af det moderne menneskes grundvilkår.

Martin Ellermann er en forfatter, som fortrinsvis gør sig bemærket ved sit sprog, der er enormt stemningsfyldt. Men han er også en forfatter, der tematisk kredser om nogle grundlæggende problematikker ved menneskelig adfærd i det moderne samfund. I debutromanen Sommerdrys flygter hovedpersonen fra virkeligheden ind i en verden af hurtige stimuli. Han holder sig i gang for at undgå at se virkeligheden i øjnene. I hans anden roman Dræbende Flosker tematiseres det moderne menneskes behov for selviscenesættelse, og en klar pointe i romanen er de oppustede og ofte indholdsløse narrativer, vi skaber om os selv, og det sprog, der i modsætning hertil er ærligt, som vi måske så til gengæld mister, og dermed gør os ude af stand til at tale om noget ægte. 

Læs videre “Martin Ellermann; Stemningsfulde tematiseringer af det moderne menneskes grundvilkår.”

Låst

Låst
Forfatter:
Sprog:
Originalsprog:

Jeg er normalt ikke den store krimifan. Jeg har læst en krimi eller to af de fleste store danske forfattere indenfor genren, og selvom jeg under læsningen som regel føler mig ganske godt underholdt, så mangler jeg ofte det der gør, at jeg kan huske den efterfølgende; Det ekstra har Anne Mette Kirks bøger, og med hendes anden roman ”Låst” gav hun mig den perfekte kombination mellem spænding og indlevelse, der gjorde den både underholdende og vedkommende.

Efter en festlig aften i byen findes den unge Clara efterladt i en blodpøl på et toilet på en trendy natklub i København. Marc Abilgaard er først på gerningsstedet, og han sætter straks alt ind på at finde gerningspersonen. Mens Marc leder efter spor, kæmper Clara for sit liv i kunstigt koma på hospitalet, og hendes venner kæmper for at redde dem selv og holde på deres egne hemmeligheder.

Læs mere

Uden Konge og andre noveller

”Den triste og stillestående atmosfære i disse landsbyer fyldte mig med tomhed og bitterhed. Livet var en konstant og hektisk søgen efter mad. Fordomme og traditioner var et tungt åg”

Hvad er penge? Spørger den retarderede lillebror Ton i en af novellerne, og får svaret ”Penge er konge”.
Og i samtlige af denne samlings noveller synes personerne at drive hvileløst rundt efter dette; penge!. Men de lever i et samfund der eksisterer i kølvandet på mange års krig og en overvældende fattigdom. Således er de ”uden konge”.

Der er langt fra turistbrochurernes skønmalede hvide strande, grønne jungler og venlige imødekommende folkefærd i Ngyuen Huy Thieps noveller. Her fremstilles et samfund og et folk i moralsk forfald; Her hersker grådighed og udnyttelse, mens en altfortærende sult driver den enkelte i en endeløs jagt på overlevelse.

Læs mere